De wintersolden, die eindigen op donderdag 31 januari, zijn als afsluit van het winterseizoen geen succes geweest. Gemiddeld verkochten zelfstandige modehandelaars 7% minder solden in vergelijking met de wintersolden van januari 2018. ‘Het warme winterweer deed in geen geval goed aan de verkoop. Naast dit moet echter ook rekening gehouden worden met het veranderende aankoopgedrag van de consument en met het feit dat modewinkeliers minder aankochten en dat er hierdoor minder stock was’, aldus Isolde Delanghe, directeur Mode Unie.

Meer dan de helft van de modewinkeliers (57%) geeft aan dat ze dit winterseizoen minder verkocht hebben dan vorig jaar, terwijl 34% aangeeft evenveel verkocht te hebben. 9% van de modehandelaars gaf aan beter verkocht te hebben. Op het einde van de solden blijft er gemiddeld nog 25% stock van het winterseizoen in de winkel hangen, dat is 2% meer dan na afloop van de wintersolden vorig jaar. Dat blijkt uit een rondvraag door het onafhankelijk onderzoeksbureau Marketing Development bij 840 zelfstandige modedetaillisten in opdracht van Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel.

Het warme winterweer is volgens de modewinkeliers de belangrijkste oorzaak van de mindere verkoop. Hiernaast geeft het merendeel van de modetaillisten aan dat ze, in vergelijking met het winterseizoen van 2017, minder stukken en minder merken aankochten en dus ook minder stock in de rekken hangen hadden. Het momentum van de soldenmaand blijft echter belangrijk voor de consument om met kortingen winkelen.

Mode Unie peilde ook naar de verwachtingen van de handelaars voor het komende lente- en zomerseizoen. 71% van de handelaars toont reeds de nieuwe lente- en zomercollectie en 55% geeft aan dat de consument hier al interesse in heeft.

Opvallend is dat 77% van de moderetailers aangeeft dat jongeren anders aankopen. Zo valt op dat jongeren minder gericht zijn op het kopen van kwaliteitsvolle stukken en voor wat lingerie, nacht- en badkleding betreft veel online kopen. Met 35.000 jonge klimaatspijbelaars die betogen voor een beter klimaatbeleid hoopt Mode Unie dat de betogers hun gedachten voor het milieu omzetten in een passend en doordacht aankoopbeleid. Duurzame en kwaliteitsvolle kledij in de fysieke winkel kopen is immers een pak beter voor het milieu dan het meermaals per jaar wisselen van de kleerkast met fast fashion die online – en veelal in het buitenland – gekocht wordt en op die manier een lange, vervuilende weg moet afleggen via het wegvervoer.