Waar Runners’ Lab het verschil maakt

Met biomechanische expertise en individueel advies maakt Runners’ Lab het verschil tussen comfort en blessures. En met de webshop kunnen klanten nu ook het enorm diverse aanbod bekijken, online bestellen of in de winkel passen. Voorraadbeheer, promotie en korting, bestelling, herstelling en verzending zijn netjes geïntegreerd.
Met Tilroy.

Lopen is een populaire sport met een lage instapdrempel. Toch is professionele begeleiding geen luxe, in het bijzonder bij de aankoop van geschikt materiaal. De juiste loopschoenen, en voor de dames een comfortabele sport-bh, zijn onmisbaar. Ze maken het verschil tussen uren van intensieve of recreatieve training en blessures.

Runners’ Lab helpt atleten en recreatieve sporters al sinds 1980 om de juiste keuze te maken, in het bijzonder bij hun eerste aankoop. Dankzij de ‘footscan’, een innovatief eigen drukmeetsysteem dat een voetafdruk maakt tijdens het lopen, krijgt elke klant een gepersonaliseerde keuze. “We laten in onze winkels geen schoenen zien. De drukpunten in de voet, de ondergrond en het looppatroon van de klant bepalen welke schoen we voorstellen”, aldus zaakvoerder Koen Wilssens.

Geen mysterieuze stock meer, het volledige aanbod staat nu online

In 2017 kregen de vier klassieke Runners’ Lab winkels – in Gent, Paal, Zaventem en hoofdkwartier Zwijndrecht – een webshop. De online aanpak lijkt nochtans moeilijk verenigbaar met individueel advies op maat. “Onze winkels zijn bewust niet in de winkelstraat gelegen. Klanten die bij ons komen, weten wat ze zoeken. Onze adviseurs zijn stuk voor stuk hoogopgeleid, met een kwalificatie in de biomechanica. Maar voor een tweede of een derde paar of bijhorende sportkleding, is het soms veel eenvoudiger online. Of klanten reserveren een specifiek paar, dat ze dan in de winkel komen uitproberen.”

De keuze viel op Tilroy, omwille van de vlotte integratie tussen het voorraadbeheer en de webshop. “We krijgen lovende reacties omdat het volledige aanbod, meer dan 2500 verschillende producten, nu integraal online staat. Klanten zien de enorme breedte van het aanbod, inclusief de verschillende atletiekdisciplines en kleinere sporten.
Zo begrijpen ze nog beter de waarde van individueel advies.”

Omnichannel-aanpak beloont trouwe klanten

“Ons team was er heel snel van overtuigd dat onze winkels en de webshop één verhaal moeten zijn, met dezelfde prijzen, kortingen en promoties. Drie maand na de eerste aankoop krijgt elke klant bijvoorbeeld een mooie individuele korting. En met een bonus per aankoopschijf blijft iedereen punten sparen. Dankzij Tilroy kun je dit zelf online nakijken.”

“Via e-mailnieuwsbrieven en sociale media blijven we ons doelpubliek regelmatig informeren over evenementen en tijdelijke promoties. Uiteraard zorgt dit ook voor extra verkoop, bijvoorbeeld van looplampjes en reflecterende kledij in het najaar, of van sportvoeding aan het begin van het marathonseizoen. Doordat alle kassa’s en de webshop zijn gekoppeld met hetzelfde voorraadsysteem, vind je overal dezelfde promoties. En het systeem zal enkel de producten aanbieden waarvoor de gevraagde maat nog beschikbaar is.”

Alle voorraden per winkel online

“Van prijsinformatie en de verkoopadministratie tot en met de verzending en het stockbeheer, alles gebeurt vanuit Tilroy. We hebben ervoor gekozen om de stockniveaus per artikel en per winkel in alle transparantie online te zetten. Niemand hoeft nog naar één van onze winkels te rijden. Onze eigen mensen gebruiken zelf de webshop om te kijken of een artikel elders nog in de juiste maat beschikbaar is. We leveren ook aan huis bij klanten en er wordt veel meer dan vroeger verzonden tussen de winkels.”

Handige features om taken toe te wijzen

“Met Tilroy beschikken we ook over een geïntegreerd taakbeheer voor herstellingen, of in de praktijk eerder het aanpassen van sportschoenen op maat, bijvoorbeeld met steunzolen. Zo’n 20% van de verkochte schoenen wordt aangepast, soms zelfs asymmetrisch. De klant betaalt een voorschot aan de kassa, of soms het hele bedrag. Tilroy beheert de werkorders en verwittigt de klant wanneer de aanpassing klaar is. Dankzij ons maatwerk en dat van Tilroy krijgt iedereen de schoen die hem of haar perfect past.”

Alle belangrijke cijfers met een druk op de knop

“Alle verkoopinformatie exporteren we vanuit Tilroy naar een analysetool. Dit is onze ‘grondstof’ om de juiste voorraad aan te houden, tijdig in te kopen en gericht promo-acties op te zetten. Promoties zetten we tegelijk op in de winkels én via gerichte e-mailcampagnes. Zo komen offline en online opnieuw samen.”