Op woensdag 31 juli lopen de zomersolden ten einde. Modehandelaars kijken met een positief gevoel terug naar de voorbije soldenperiode en zijn tevreden over het resultaat. Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel, en UNIZO hielden een enquête bij 200 modehandelaars in Vlaanderen en noteren een positief eindresultaat van plus 2%.

‘Door het mooie zomerweer hadden consumenten zin om zomeritems te shoppen en dat zien we duidelijk in de verkoopcijfers. Vooral echte hoogzomeritems zoals lichte topjes, rokken, shorts en sandalen deden het goed. De lingeriesector had de beste solden, met een grote verkoop van zowel badmode als lingerie’, aldus Isolde Delanghe, directeur Mode Unie.

Op de twee warmste dagen, waar het kwik op sommige plaatsen boven de 40 graden steeg, zag Mode Unie een forse daling in de verkoop. Algemeen genomen was er een daling in de verkoop van -40% op deze dagen. Heel wat modezaken pasten hun openingsuren dan ook aan op deze dagen of sloten de winkel. Tijdens de volledige warme periode zetten modehandelaars in op het verkoelen van hun klanten: gratis frisse dranken, airco, een ijsje: de klant ondervond in de winkels niet veel last van de hittegolf.

Het positieve soldencijfer is zeker en vast een opsteker voor de sector. Na een slechte voorjaarsverkoop met een omzetdaling van -4,7% schatten de moderetailers de solden licht negatief in. Een afsluit met + 2% is dan ook goed nieuws om de verkoop van het zomerseizoen af te sluiten