De laatste week voor het begin van de zomersolden geven de zelfstandige modewinkeliers aan in totaal gemiddeld 4,7% minder verkocht te hebben in vergelijking met het zomerseizoen van 2018. Dat blijkt uit een rondvraag door het onafhankelijk onderzoeksbureau Marketing Development in opdracht van Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel, en UNIZO.

Door het warme weer afgelopen weekend zagen de modewinkeliers de verkoop echter stijgen, waardoor het negatieve seizoenscijfer wat positiever wordt en we voorlopig stranden op -2%. Met nog een zonnig weekend voor de solden te gaan, denken de zelfstandige modedetaillisten een break even te bereiken.

Niet enkel het mooie weer, maar ook het ontbreken van de Rode Duivels gaf afgelopen weekend een meerverkoop ten opzichte van vorig jaar. Tijdens hetzelfde weekend vorig jaar speelden de Rode Duivels op het WK, waardoor de modeverkoop zo goed als stil lag.

Wanneer we het seizoen bekijken zien we dat meer dan de helft van de modewinkeliers (55%) dit voorjaar minder verkocht heeft dan vorig jaar, terwijl 25% aangeeft evenveel verkocht te hebben. 20% van de modehandelaars gaf een betere verkoop aan.

Het wisselende weer en het veranderende bestedingspatroon van de consument wat mode betreft, zijn de belangrijkste oorzaak van de mindere verkoop. ‘De goede verkoop door het mooie weer op het einde van het seizoen, net voor de solden, maakt de seizoensverkoop beter, maar niet helemaal goed, aldus Isolde Delanghe, directeur Mode Unie’.

Wat betreft de solden, die starten op maandag 1 juli, verwachten de modehandelaars een licht negatief resultaat. 25% van de modehandelaars geeft aan dat ze een daling verwachten, 61% denkt dezelfde verkoop te kunnen realiseren als vorig jaar, 14% verwacht een stijging. Gemiddeld wordt de soldenverkoop 1,6% lager geschat in vergelijking met de zomerkoopjes vorig jaar. De licht negatieve verwachting ligt hiermee in de lijn van het seizoen.