In de winkels van June in the City kan je voortaan de collecties van een heel aantal opkomende Belgische merken passen. Klanten moeten de stuks die ze willen passen wel eerst online bestellen, op de webshop van het modemerk zelf. Via een nieuwe ‘Fit & Collect’-verzendoptie kunnen online klanten hun bestelling vervolgens laten leveren in de winkels van June in the City, of in een andere leuke boetiek. Daar kan de klant meteen passen, ophalen en indien nodig eenvoudig retourneren.

Bij June in the City (met name de cities Leuven en Genk) kan je heerlijk shoppen en vind je verschillende merken van eigen bodem. Zussen Sophie en Michèle Knockaert hebben dan ook een groot hart voor Belgische mode. Ze volgen de trends op de voet en kijken regelmatig hoe ze hun winkelbeleving kunnen verbeteren, ook op vlak van digitalisering.

Fit & Collect

‘Fit & Collect’ van Collectique bleek voor Sophie een leuk initiatief en handig alternatief voor een eigen webshop. Het jonge, Antwerpse bedrijf Collectique verbindt on- & offline moderetailers met elkaar om een nieuwe, premium klantervaring te creëren. Dankzij het ‘Fit & Collect’-principe van Collectique laten klanten hun online bestelling leveren in een winkelpunt in de buurt: een Collectique punt. Daar kan je meteen passen in een pashokje, kan je stijladvies krijgen, en vind je misschien wel bijpassende stuks of accessoires. Wanneer een aankoop je niet bevalt, behandelt het Collectique punt de retour.

Het is een dubbele win, want hierdoor krijgen winkels niet enkel nieuwe klanten over de vloer, ze verdienen ook een commissie op de online verkopen. De winkels kiezen bovendien zelf met welke webshops ze samenwerken. Collectique maakt zo een Click & Collect-toepassing mogelijk voor on- en offline moderetailers die niet tot hetzelfde bedrijf behoren.

Opkomende Belgische merken

Sophie koos ervoor om samen te werken met de webshops van een aantal opkomende Belgische merken, waaronder het duurzame sportswear label Pure by Luce. Een mooie match, want ze had nog geen sportkledij in haar collectie, terwijl daar wel vraag naar was. Inmiddels kwamen al een paar klanten hun bestelling van de webshop www.purebyluce.com passen bij June in the City. Klanten die anders misschien niet in de winkel waren langsgekomen.

Andere merken die je binnenkort bij June in the City kan gaan passen zijn ondermeer HNST Jeans, Studio AMA, W.r.yuma en Janue. Stuk voor stuk opkomende Belgische labels waarvoor Sophie helaas niet voldoende stockageruimte heeft om rechtstreeks te verkopen.

Modewebshops

Voor de modewebshops is het ook interessant, want velen hebben vandaag geen toegang tot een uitgebreid netwerk aan pickup-punten waar ook passen en retourneren mogelijk is. Terwijl online klanten steeds veeleisender worden en deze handige verzend- en retouropties wel verwachten.

Duurzaam

Tenslotte is Collectique ook een milieuvriendelijk alternatief voor thuislevering. Webshops kunnen via Collectique zendingen groeperen in winkelpunten. Dat resulteert in minder busjes op de baan en minder CO2-uitstoot. “Gratis leveren en retourneren is niet gratis en de impact van de last mile delivery op het milieu is enorm”, benadrukt Claire Tobback, de onderneemster achter Collectique. “Een centraal ophaalpunt is niet alleen beter voor het milieu, je kan ook tijd besparen en een fantastische winkelbeleving creëren”.

Nieuwe verkoopsopportuniteiten

Collectique ontwikkelde een aangepast online platform waarop webshops en winkelpunten hun samenwerkingen en bestellingen kunnen opvolgen. Op termijn levert dit waardevolle data op en kunnen retailers opnieuw hun competitief voordeel versterken. Voor fysieke retailers is het volledig gratis om aan te sluiten bij Collectique.

Andere fysieke winkels die al interesse toonden, zijn Billy June, Host Concept, Kore Kleding, Scoop Store, Catalogus, DCouture, Annick Goedhuys, Aura Fashion, La Bottega, Party to Style, Tamoiselle, Edo Collective, Mieke, Sisera..

Quotes:

Het ontvangen en retourneren van pakjes is vaak een hele onderneming. Gemiste leveringen, over en weer rijden naar de post, retourformulieren printen en invullen, dozen dichtplakken en ermee rondzeulen,… Het draagt niet bepaald bij tot een hoogwaardige winkelervaring. En daar wil de start-up Collectique verandering in brengen.”

Met Collectique laten we toe dat je zowel als webshop en als fysieke winkel kan kiezen met welke retailers je samenwerkt. Op die manier kunnen we complementariteit garanderen. Een webshop of winkel kan ervoor kiezen om enkel samen te werken met partners die dezelfde doelgroep aanspreken, in een bepaalde regio gelegen zijn, of complementaire producten aanbieden. Collectique is dus allesbehalve een one-size-fits-all.”

Ik ben ervan overtuigd dat Collectique heel wat kansen creëert voor de modesector, die momenteel voor heel wat uitdagingen staat. Moderetailers met een fysieke winkel krijgen zo klanten over de vloer die ze misschien anders niet bereiken en online webshops/merken kunnen hun klanten op deze manier een premium klantervaring bieden. Beiden kunnen van elkaar leren, en door deze ervaringsuitwisseling kunnen ze hun eigen winkelwerking optimaliseren. Isolde Delanghe – Modeunie