Vrijdag – of zeg ik beter ‘deze week’ – is het opnieuw zover: Black Friday. De zoveelste kortingdag die vanuit het buitenland overwaait naar ons kleine Belgenland. Dergelijke kortingfenomenen zijn de laatste jaren bijna niet meer bij te houden. Singles Day, Cyber Monday, Blue Monday, Halloween, summer sale, winter sale, mid season sales: de rij wordt elk jaar langer.

Met marges die binnen de sector reeds sterk onder druk staan kunnen zelfstandige moderetailers de steeds verder gaande prijzenslag missen als kiespijn. Multimerkenboetieks zijn immers niet opgewassen tegen de voortdurende stroom van kortingen van grote multinationals en worden op die manier sneller uit de markt geduwd.

Niet alleen retailers verliezen bij krimpende marges door aanhoudende kortingperiodes: multimerkenzaken die zorgen voor diversiteit in aanbod, nicheproducten, shopbeleving en authenticiteit verdwijnen sneller en de consument krijgt eenheidsworst voorgeschoteld. En dat net in tijden waar de consument zich uniek wil kleden en zich wil onderscheiden van de massa.

En wat met korting op onverwachte momenten – mid season sales bijvoorbeeld? Vandaag een stuk kopen dat morgen onaangekondigd dertig procent goedkoper aangeboden wordt in dezelfde winkel. Van bedrog gesproken. Weet de consument eigenlijk nog wat de echte prijs van een product is en weet hij bijgevolg of de korting die hij denkt te scoren, ook effectief een korting is? Consumentenorganisaties spreken van aanzienlijk veel nepaanbiedingen en kortingen die mooier zijn dan ze écht zijn. Echt blij wordt de kortingkoper naar mijn aanvoelen toch niet van dit nieuws.

Zijn er dan oplossingen die er voor zorgen dat het leefbaar blijft voor de zelfstandige retailer én waar de consument ook gelukkig van wordt? Zeker.

Als we met z’n allen – consument en winkelier – trotser zouden zijn op onze eigen, lokale, Belgische producten zou dit al een grote stap in de goede richting zijn. Amazon zet in op Amerikaanse producten en Alibaba wil zijn Chinese producten steeds verder in onze markt duwen. Dit liefst rechtstreeks via hun online plaformen, zodat ze de lokale retailer kunnen passeren en nog meer marge nemen. In Nederland en Duitsland zien we dat de winkelrekken steeds meer gevuld worden met producten van eigen bodem. Waarom doen we dit als Belg zo weinig?

Meer producten van eigen bodem in eigen winkels, dat betekent dat er ook meer geld terug vloeit naar waar het nodig is: de lokale gemeenschap. Zelfstandige winkels dragen bij tot het versterken van het lokale weefsel, tot de aantrekkelijkheid van een stad om in te leven. Door het subsidiëren van allerhande clubs stimuleren ze sport, cultuur en creativiteit op een lokaal niveau.

Ook de overheid heeft een grote rol in dit verhaal. De sper- en soldenwetgeving blijft een noodzaak. Op die manier blijft de eerlijke concurrentie tussen handelaars gevrijwaard zodat deze allen in een sterk verzadigde en concurrentiële markt overeind kunnen blijven. Tevens moeten maatregelen genomen worden die retailers beschermen zoals het instellen van een regelgeving die destructieve prijsstrategieën tegen gaat.

De overheid moet zelf ook meer inzetten op het stimuleren van lokaal kopen in plaats van grote, buitenlandse spelers zoals Alibaba naar België te halen onder het mom van het creëren van meer werkgelegenheid. Tevens is er een doordacht beleid nodig rond het zetten van nieuwe, steeds grotere shoppingcentra: hier wordt tijdelijk misschien meer werkgelegenheid gecreëerd, maar elders smelten hierdoor jobs als sneeuw voor de zon en komen stadscentra leeg te staan. De consument kan zijn euro immers maar één keer uitgeven.

Ben ik perse tegen korting? Nee. Ik ben vooral vóór een goede strategie om de moderetail leefbaar te houden, een divers aanbod aan te bieden en de consument terug trots te laten zijn op lokale, Belgische producten tegen een correcte prijs. Met een leuke korting op het juiste moment zodat de waarde van hetgeen gekocht wordt blijft. Daar worden we met z’n allen gelukkig én beter van.

Winkelhieren is de boodschap!

Isolde Delanghe – Directeur Mode Unie