De wintersolden eindigen aanstaande vrijdag 31 januari. Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel, en UNIZO peilden bij zelfstandige modewinkeliers naar de verkoopresultaten van afgelopen wintersolden. De zelfstandige winkeliers sloten af met een verkoop die gemiddeld vijf procent minder is dan dezelfde periode in 2019. De solden kwamen nochtans vlot op gang. De verkoop van heel 2019 lag gemiddeld 2,8% lager dan heel 2018.

Naar aanleiding van het einde van de wintersolden lieten Mode Unie en UNIZO een bevraging uitvoeren door onafhankelijk onderzoeksbureau Marketing Development. Hierbij zagen we dat de verwachtingen van de solden gematigd waren en op die manier de trend van het afgelopen winterseizoen doortrokken. In de eindbalans concluderen we dat de resultaten minder zijn dan verwacht. Gemiddeld is er een daling in de verkoop van 5% ten opzichte van vorig jaar. 48% van de winkeliers verkochten minder dan de wintersolden vorig jaar, 15% verkocht beter en de overige 37% zagen hun verkoop ongewijzigd.

“De mindere verkoop heeft verschillende redenen. Er is enerzijds een overaanbod in de mode retail, zowel online als offline. Anderzijds zien we dat het aankoopgedrag van de consument de laatste jaren veranderde, waardoor er procentueel gezien minder budget wordt gespendeerd aan kleding.”, constateert Isolde Delanghe, directeur Mode Unie. “Na de vlotte start werd het weer ook warmer, waardoor grotere en duurdere winterstuks zoals jassen en dikke truien minder gekocht werden”, gaat Isolde Delanghe verder.

Mode Unie en UNIZO zetten zich sterk in voor het lokale met projecten als de Week van de Belgische mode in oktober en de Winkelhier campagne. “De lokale maatschappij valt en staat met lokale economie. Lokale tewerkstelling, het tegengaan van leegstand in dorpskernen, activiteiten organiseren, steunen van lokale sport-, cultuur of vrijetijdsorganisaties, een lagere ecologische voetafdruk,… de lijst van redenen zijn eindeloos om besturen én de consument aan te zetten om lokaal kopen te stimuleren.” Stelt Isolde Delanghe. “Het lokale bestedingspatroon van de consument keert terug naar de lokale steden en gemeenten. Aan dát besef werken we volop”, rondt Isolde Delanghe af.