Eerste analyse van influencerlandschap en voorkomen van fraude in de Benelux
HypeAuditor en Stellar analyseerden als eersten meer dan 52.000 Instagram profielen in België, Nederland en Luxemburg. In het rapport wordt een onderscheid gemaakt tussen verschillende typologieën en niches van content-creators, om dan dieper in te zoomen op thema’s als engagement en het frauduleus opdrijven van volgers-aantallen. Dit maakt het onderzoek van grote strategische waarde voor marketing, communicatie en PR-professionals die slimmer willen werken.
Engagement hoger in Benelux dan internationaal
Internationaal lijkt social media marketing onder druk te staan door de opkomst van nieuwe platformen, waardoor het publiek verspreid wordt en het uitdagender wordt om op efficiënte wijze de juiste mensen te bereiken. Uit het Stellar x HypeAuditor onderzoek blijkt echter dat de situatie in de Benelux optimistisch stemt. Engagement – de mate waarin het publiek écht interageert met de content die ze te zien krijgen – ligt hier gemiddeld beduidend hoger dan in de rest van de wereld.
Fraude is realiteit, maar software en agencies worden steeds slimmer
Influencers kunnen bijvoorbeeld volgers/comments/likes aankopen, follow/unfollow tactieken toepassen en zogeheten “comment pods” opstarten waar influencers onderling afspreken om authentiek ogende comments achter te laten onder elkaars content om zo het Instagram algoritme te manipuleren. Opnieuw komt hier de relevantie naarboven van de kleinere nano- en micro-influencer profielen. Deze groep is het minst geneigd om fraude te plegen, en marketing budget dat hier wordt ingezet zal dus relatief het best renderen.
Drie takeaways voor effectieve influencer marketing in 2020
-
Durf voor samenwerkingen in te zetten op nano- en micro-influencers. Hun authenticiteit, engagement en enthousiasme ligt doorgaans hoger, terwijl fraude en kosten lager uitkomen
-
Combineer verschillende metrics én deskundige interpretatie om te achterhalen of een influencer zijn statistieken kunstmatig opdrijft, alle metrics moeten deskundig geïnterpreteerd worden
-
Gebruik engagement-benchmarks die specifiek zijn voor de influencer-klasse waar een profiel toe behoort. Grotere profielen hebben gemiddeld namelijk lagere engagement scores
*Bron: Mediakix
De volledige studie is hier te downloaden : https://stellar.io/instagram-influencers-benelux
bronvermelding: Studie Stellar – Hypeauditor, februari 2020