De Nationale Veiligheidsraad laat vandaag, 6 mei, weten dat modewinkels op 11 mei effectief terug de deuren zullen mogen openen. Mode Unie is tevreden dat de datum voor heropening gebleven is zoals gepland. De modesector is immers volledig klaar om klanten te ontvangen en hen de service te bieden die ze twee maanden noodgedwongen moesten missen.

“De modesector haalt opgelucht adem nu definitief beslist is dat de sector opnieuw kan heropstarten op de eerder geplande datum van 11 mei. Modewinkels hebben zich de afgelopen week grondig voorbereid op een heropstart en zijn klaar om veilig en volgens alle maatregelen, terug klanten te ontvangen. De goesting om terug te openen is groot en modewinkeliers zullen met veel plezier hun klanten, die ze twee maanden moesten missen, opnieuw voorzien van deskundig advies en service”, aldus Isolde Delanghe, directeur Mode Unie.

Modewinkels moesten op 18 maart sluiten, net voor de belangrijkste omzetweken van het zomerseizoen. Hierdoor bleef de hoge voorraad lente- en zomeritems in de rekken hangen, waren er geen inkomsten en bleven de vaste kosten lopen. Facturen van huur en leveranciers moesten betaald worden, net in een periode waar men geen inkomsten had. Het heropenen van modewinkels komt dan ook geen dag te vroeg.

Mode Unie stelde een gids rond veilig werken op met daarin extra sectorspecifieke maatregelen om veiligheid en volksgezondheid optimaal te garanderen op de winkelvloer. Zowel de omgang in de winkel met klanten als de veiligheidsvoorschriften voor medewerkers worden hierin opgenomen. De grote vraag naar de gids en vragen rond veilig heropstarten, geeft aan dat moderetailers de heropstart van bij het begin volledig, veilig en correct aan willen pakken. Mode Unie ontwikkelde ook een aantal tools rond veiligheidsmaatregelen voor gebruik in de winkel en als communicatie naar klanten en medewerkers. Modewinkeliers zijn klaar en staan te popelen om terug te openen.

“Ook steden en gemeenten zijn klaar om terug consumenten te ontvangen en maakten hier concrete plannen rond. Mode Unie wil dan ook dat de communicatie vanuit overheid en experts positief is naar de consument betreffende de heropening. Als beslist wordt om de exitstrategie uit te rollen en winkels te laten heropenen, geef de economie dan ook alle kansen om terug op gang te komen. Daar heeft iedereen baat bij. Consumenten en ondernemers wijzen op hun plichten en op het veilig en correct toepassen van de maatregelen: uiteraard. Consumenten oproepen om niet massaal te gaan shoppen: liever niet. Consumenten zijn na acht weken goed vertrouwd met social distancing en de bijkomende hygiënemaatregelen en zullen deze ook nu toepassen. Zaakvoerders en personeel zullen hier bijkomend extra op toezien”, aldus Delanghe.