Aanstaande maandag 11 mei mogen modewinkels hun deuren, na acht weken verplichte coronasluiting, terug openen. Uit een bevraging van Mode Unie blijkt dat elke mode retailer omzetverlies leed, ondanks hun initiatieven om online te verkopen. De goesting om open te doen en de verkoop in de fysieke winkels op te starten, is dus zeer groot bij de handelaars. Ze zijn dan ook helemaal voorbereid om hun klanten in veilige omstandigheden te ontvangen. De verwachtingen voor die eerste verkoopweken zijn echter voorzichtig.

Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel, peilde naar de verkoop tijdens deze sluitingsperiode en bevroeg modewinkeliers naar de verwachtingen van de eerste verkoopweek. 98 procent van de bevraagde modehandelaars geeft aan zijn modewinkel maandag terug te openen. Diegene die niet openen geven aan dinsdag te openen, gezien maandag de wekelijkse sluitingsdag is. “De volledige modesector staat dus te popelen om de deuren te openen en klanten te verwelkomen met service en vakmanschap”, stelt Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie.

85% van de respondenten gaf aan tijdens de verplichte sluiting aan online verkoop gedaan te hebben om toch wat omzetverlies goed te maken. 81% maakte hierbij gebruik van Facebook, 55% verkocht via een webshop en opvallend: 45% gaf aan te verkopen via Instagram. Dit laatste sociale media platform zit duidelijk in de lift bij modehandelaars. 75% van de handelaars gebruikte een combinatie van deze kanalen om mode items te verkopen.
De omzet van deze online verkoop blijft echter beperkt. Een overzicht:

  • 34% verkocht minder dan 10% van de normale omzet in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar
  • 32% geeft aan tot 30% van de normale omzet verkocht te hebben
  • 32% verkocht tussen de 30 en 50 procent van de normale omzet
  • 2% van handelaars geeft aan meer dan de helft van de normale omzet gedraaid te hebben tijdens de verplichte sluiting

“Er is de volgende maanden heel wat in te halen voor onze zelfstandige modewinkeliers om de economische schade enigszins te beperken,” licht Isolde Delanghe toe. Hoewel alle modehandelaars aangeven met volle goesting terug te beginnen volgende week, zijn de verwachtingen voor de eerste week eerder voorzichtig. 46% van de modewinkeliers denkt namelijk de helft van een normale verkoop te realiseren ten opzichte van dezelfde week vorig jaar. 48% van de handelaars verwacht 30 tot 40% van de normale omzet in deze week te halen en slechts zes procent denkt meer dan de helft van de omzet van vorig jaar te halen.

“De voorzichtige verwachting wordt verklaard doordat modewinkeliers denken dat consumenten terughoudend zijn omwille van gezondheidsrisico’s om zich in de winkelstraat en naar de winkel te begeven. Zoals Mode Unie eerder aanhaalde, remt ook de negatieve communicatie vanuit de overheid de consumenten af om te komen winkelen. Een gemiste kans om de modesector bij heropening alle kansen te geven om klanten aan te trekken en zo de hoge stockvoorraden de deur uit te krijgen.”, aldus Isolde Delanghe. “Uit onze bevraging blijkt dat onze winkeliers, zonder uitzondering, nochtans tot in de puntjes voorbereid zijn om het winkelen in de meest veilige omstandigheden te laten verlopen voor zowel klant, zaakvoerder als personeel.”

Verplichte maatregelen zoals handgel voorzien voor klanten, 1 klant per 10 m², pashokjes alternerend openen en nadien ontsmetten, kledij een dag aan de kant hangen, social distancing garanderen,.. worden strikt nageleefd om personeel en klanten in een veilige omgeving te kunnen laten werken en shoppen. Om klanten nog beter te kunnen bedienen biedt 30% van de winkeliers ook shoppen op afspraak aan. 25% geeft aan ruimere openingsuren te voorzien om de klantenspreiding nog uit te breiden.

Uit de bevraging blijkt eveneens dat moderetailers nood hebben aan duidelijke communicatie en ondersteuning vanuit de gemeente- en stadsbesturen. Mode Unie roept lokale besturen op om winkeliers hierin te ondersteunen. “Daarbij stellen ondernemers hoofdzakelijk voor dat de besturen de lokale handel promoten door bijvoorbeeld cadeaubonnen te verloten of verspreiden onder de inwoners en zo de (mode)winkels in de kijker zetten. Op die manier wint de bevolking aan (lokale) koopkracht én worden de lokale winkeliers ondersteunt.”, aldus Delanghe.

De verloren omzet zal niet helemaal goed te maken zijn, maar het is in elk geval duidelijk dat de zelfstandige moderetailers helemaal klaar zijn voor de langverwachte heropening op maandag 11 mei. Ondanks de voorzichtige verkoopverwachtingen in de eerste week, is er groot enthousiasme om klanten in veilige omstandigheden zomeritems te laten shoppen.