Vandaag, maandag 11 mei mogen modewinkels hun deuren, na acht weken verplichte coronasluiting, terug openen. De goesting om open te doen en de verkoop in de fysieke winkels op te starten, was bijzonder groot.

Uit een bevraging van Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel, bleek eerder dat modehandelaars zeer goed voorbereid waren op de heropening. Hygiëne- en social distancing maatregelen werden nauwkeurig uitgerold en werden vandaag ook nauwgezet gevolgd. Alternerend openen van pashokjes, vloerstickers om de afstand te bewaren, het voorzien van handgel, mondmaskers bij zaakvoerders en personeel: alles stond in gereedheid om klanten veilig te kunnen ontvangen. Met succes!

“Op de eerste dag van de heropstart zien we gemiddeld een positief omzetcijfer ten opzichte van de verwachtingen die eerder werden aangegeven door de winkeliers in een enquête van Mode Unie. In een bevraging vorige week gaven modehandelaars aan voorzichtig positief te zijn. 46% van de modewinkeliers gaf aan de helft van een normale verkoop te hopen te realiseren op het einde van de eerste verkoopweek ten opzichte van dezelfde week vorig jaar. 48% van de handelaars verwacht 30 tot 40% van de normale omzet in deze week te halen en slechts zes procent denkt meer dan de helft van de omzet van vorig jaar te halen”, aldus Isolde Delanghe, directeur Mode Unie. “De resultaten van deze eerste verkoopdag blijken dus met 50% van de normale verkoop positiever dan de verwachtingen. Klanten die naar de winkel komen, kopen ook als ze voelen dat shoppen op een rustige en veilige manier kan.”

Met deze eerste dag is de heropening alvast goed ingezet. In zowel steden als gemeenten waren consumenten enthousiast om terug de persoonlijke service en het vakmanschap van hun lokale modehandelaar te kunnen ontvangen. Heel wat consumenten maakten op voorhand een afspraak om zo zeker te zijn om tijd genoeg te hebben om te shoppen, maar ook heel wat consumenten kwamen op deze eerste heropeningsdag spontaan naar de winkels.

Het is duidelijk dat lokaal winkelen en Winkelhieren in de lift zit. Consumenten beseffen dat de Belgische economie en modewinkels in het bijzonder hard getroffen zijn door deze corona crisis. Ze zijn dan ook, meer dan ooit, bereid om hun steentje bij te dragen om de zwaar getroffen zelfstandige modehandel de kans te geven om er terug bovenop te komen.

“De heropening was positief en eens de consument ziet dat shoppen op een veilige en correcte manier kan, zal dit hen enkel nog meer aan zetten om bij hun lokale modehandelaar langs te gaan. Zelfstandige modewinkels hebben hun klanten gemist en dat is aan de verkoopcijfers van de eerste dag net hetzelfde bij consumenten. Dat geeft alvast een goed gevoel.”, aldus Isolde Delanghe.