Modewinkels zijn ondertussen bijna een volle maand terug open. Het afgelopen verlengd Pinksterweekend verwachtten handelaars een goede verkoop. Dit was in lijn van de resultaten de eerste drie weken. Mode Unie ziet hierbij dat de verkoop in het weekend ook op gang komt en dat ook de modezaken aan de kust positieve cijfers halen. Met de opening van de horeca volgende week hopen modehandelaars extra klanten aan te trekken.

Uit een rondvraag van Mode Unie, de federatie van de zelfstandige modedetailhandel, blijkt dat de afgelopen vier weken na de heropening een succes waren. “Gemiddeld verkochten zelfstandige modedetaillisten in deze vier weken 75% van de omzet van dezelfde periode vorig jaar. Een opsteker voor de zwaar getroffen modesector, die de verkoop de eerste weken een pak lager ingeschat had”, aldus Isolde Delanghe, directeur Mode Unie.

Er zijn minder klanten in aantal in de winkels, maar consumenten kopen doelbewust en de het kassaticket ligt hoger dan normaal. Afgelopen zaterdag mochten modewinkels meer klanten verwelkomen. De weekends voor het Pinksterweekend was het eerder kalm op zaterdag, maar modewinkels zien nu dat de verkoop op gang komt. Doordat de echte drukte uitblijft, voelen consumenten ook dat ze veilig kunnen shoppen, wat maakt dat het vertrouwen om te komen winkelen elke week stijgt.

Modehandelaars zien de verkoop de komende weken positief in. “De heropening van de horeca zal er voor zorgen dat consumenten naast shoppen ook iets kunnen eten en drinken. Dat zal voor meer beleving in de winkelstraat zorgen en dat zal consumenten zeker en vast verder aantrekken om te komen winkelen én om langer in de steden en dorpen te blijven”, aldus Delanghe.

De afgelopen weken deden vooral hoogzomeritems zoals shorts, kleedjes en sandalen het goed. Casual en sportievere stukken verkochten vlot, maar de geklede stuks bleven hangen. Er was immers beperkt sociaal contact en geen uitgaansgelegenheid. Het feit dat cafés en restaurants terug open mogen zal er voor zorgen dat ook de iets gekledere stukken het vanaf nu beter zullen doen. We mogen terug meer mensen zien, we kunnen uit eten en iets gaan drinken, consumenten zullen zichzelf na de lockdownperiode graag een nieuw kledingstuk cadeau doen hiervoor. Het weer wordt iets frisser, dus tussenseizoenitems zullen de komende week ook vlotter over de toonbank gaan.

“De algemene bevinding dat consumenten ‘lokaal shoppen’ meer dan ooit belangrijk vinden, blijft. Klanten willen de economie, de samenleving en dus hun lokale handelaar ondersteunen en zien nu meer dan ooit de meerwaarde in van de diversiteit die zelfstandige modehandelaars bieden en de service die ze er krijgen. We vragen dan ook aan alle overheden dat ze lokaal shoppen aanmoedigen en hier campagnes voor opzetten in de toekomst zodat dit enthousiasme bij de consument aanhoudt. Het aanmoedigen van Winkelhieren is nu meer dan ooit broodnodig om de eigen, zelfstandige modehandelaars te ondersteunen in deze bijzondere tijden. Hier wint iedereen mee”, besluit Isolde Delanghe.