De huidige crisis laat haar impact enorm voelen op onze lokale economie. Om de toekomst terug positief aan te vatten wil ‘Ik Koop Belgisch’ het Belgische creatieve talent extra in de kijker zetten. Met een vernieuwd platform inspireert, informeert en moedigt ‘Ik Koop Belgisch’ de consument aan om Belgische werken, merken en producten te leren kennen, te kopen en te delen met hun omgeving.

‘Ik Koop Belgisch’ zet zijn schouders onder het steunen van lokaal talent. Een initiatief van Flanders DC dat in 2015 het daglicht zag om Belgische mode in de kijker te zetten. Al snel schaarden partners zoals Creamoda, Mode Unie en Comeos er zich achter. Winkelruiten met stickers en de hashtag #ikkoopbelgisch zorgden ervoor dat, naast lokale mode, ook design talent meer aandacht kreeg. Twee jaar later ging de ‘Ik Koop Belgisch’-campagne nationaal met de toevoeging van ‘J’Achète Belge’ en de twee bijkomende partners  MAD en Wallonie-Bruxelles Design Mode (WBDM).

Ik koop Belgisch 2.0

Onze modeontwerpers, designers, kunstenaars, schrijvers, muzikanten, game developers en ander creatief talent krijgen vanaf woensdag 10 juni een plaats op het nieuw ‘Ik Koop Belgisch’-platform. Consumenten kunnen er lokale artiesten, ontwerpers en merken ontdekken, terugvinden en met trots delen.

Wat vind je terug op ‘Ik Koop Belgisch’?

  • De nieuwe website verzamelt meer dan 1.500 Belgische artiesten, designers, merken en bedrijven uit verschillende creatieve sectoren (mode, design, maar ook kunst, media, illustraties, boeken, film, muziek en videogames). Met Belgische merken bedoelen we merken die hun hoofdkantoor in België hebben en waarvan het creatieve proces in België plaatsvindt.
  • Enkel lokale artiesten, ontwerpers en merken die een fysiek product rechtstreeks aan een eindconsument te koop aanbieden, zijn opgenomen.
  • Twee nieuwe features voor de toekomst: met de locatiezoeker zal je per stad of gemeente gemakkelijker Belgische creativiteit kunnen opzoeken en dankzij de Spott technologie zal je producten op de website eenvoudig kunnen kopen door middel van interactieve foto’s, volgens het ‘shop the look’ principe.

Met Ik Koop Belgisch willen we vooral de rijkdom aan creatief talent in België laten zien. Als mensen zelf de keuze hebben gemaakt om te gaan voor lokale creativiteit kunnen ze hier de nodige inspiratie vinden. En zo geven ze onze artiesten, ontwerpers en creatieve bedrijven natuurlijk ook een extra duwtje in de rug.Pascal Cools, managing director Flanders DC

De ‘Ik Koop Belgisch’-campagne zet lokaal talent in de kijker. Artiesten en bedrijven waarvan je niet wist dat ze bestonden of dat ze Belgisch waren, merken die niet per se duur hoeven te zijn, maar toegankelijk voor een veel groter publiek, voor elk budget en elke stijl wat wils.

Help ons creatief talent een handje

Om de ‘Ik Koop Belgisch’-boodschap kracht bij te zetten, roept de ‘Ik Koop Belgisch’-campagne via haar ambassadeur Elodie Ouédraogo op om een handje te helpen en zo lokaal talent een hart onder de riem te steken.

Het is nu belangrijker dan ooit. Belgisch kopen is voor mij meer dan een hashtag. Het is een vorm van respect voor de kennis en het savoir-faire die België rijk is”, aldus Elodie Ouédraogo, Ik Koop Belgisch-ambassadeur sinds de start van dit initiatief.

Een (virtueel) handje toesteken doe je aan de hand van de volgende stappen:

  1. Was je handen en neem je smartphone erbij;
  2. Neem een foto van je hand. Ben je in een creatieve mood, versier gerust je hand(en) met verf, stift, make-up, etc.;
  3. Deel jouw foto met de ‘Ik Koop Belgisch’-giphy stickers via Instagram stories en social media met de hashtag #ikkoopbelgisch.

Waarom ‘Ik Koop Belgisch’? 

Met de keuze voor Belgische merken, werken of producten steun je Belgische labels die vaak klein begonnen zijn vol passie, met de droom om te groeien. Door ‘Ik Koop Belgisch’ te steunen, help je hen om hun droom verder waar te maken terwijl je jezelf een aanwinst voor je interieur, kleerkast, boekenplank of muziekcollectie aanschaft.

De ‘Ik Koop Belgisch’-campagne kon rekenen op het enthousiasme en de goodwill van communicatiebureau Duke & Grace en Spott. De website werd gerealiseerd door Yappa.