Bij het inzetten van de laatste dagen voor het begin van de zomersolden, die dit jaar voor de eerste maal op 1 augustus beginnen, geeft 90 procent van de zelfstandige modewinkeliers aan minder verkocht te hebben dan het zomerseizoen van 2019. 8% van de moderetailers zegt dezelfde omzet behaald te hebben en slechts twee procent verkocht meer. Gemiddeld verkochten modehandelaars op deze manier 40% minder in vergelijking met het zomerseizoen vorig jaar. Modewinkels dienden acht weken verplicht hun deuren te sluiten in de belangrijkste verkoopweken van het seizoen, en dat heeft uiteraard deze zeer zwaar tol geëist. Deze cijfers blijken uit een rondvraag door het onafhankelijk onderzoeksbureau Marketing Development in opdracht van Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel, en UNIZO.
Wanneer de periode sinds de heropening op 11 mei tot op heden vergeleken wordt met dezelfde periode vorig jaar blijft het cijfer negatief. 68% van de zelfstandige moderetailers geeft aan minder verkocht te hebben dan dezelfde periode vorig jaar, 18 procent verkocht beter en 14% geeft aan dezelfde omzet gehaald te hebben. Gemiddeld lag de verkoop 30% lager dan dezelfde periode in 2019. Nuance hier is natuurlijk wel dat de solden vorig jaar in juli vielen en dit het omzetcijfer de hoogte in duwde, in juli dit jaar lag de verkoop dus sowieso lager dan dezelfde maand in 2019.
De verkoop kwam in de eerste weken na de heropening vlot op gang in steden en gemeenten. In shoppingcentra waren consumenten iets terughoudender, waardoor de verkoop hier lager bleef. Modehandelaars troffen van meet af aan strikte maatregelen om de veiligheid van hun klanten te garanderen. We zagen dan ook dat klanten vertrouwen kregen om te komen shoppen in de fysieke winkel. Het bijzonder mooie weer zorgde er bijkomend voor dat klanten goesting hadden om terug te komen winkelen. Ook lokaal shoppen zat duidelijk in de lift: klanten wilden hun modehandelaar meer dan ooit steunen na de moeilijke periode van lockdown.
“Sinds vorige week zien we de verkoop echter achteruitgaan”, aldus Isolde Delanghe, directeur Mode Unie. “De negatieve berichtgeving rond het stijgend aantal besmettingen schrikte heel wat klanten af en ook de mondmaskerverplichting zorgde ervoor dat consumenten afwachtend reageerden. In heel wat winkels, vooral in grotere steden en shoppingcentra maar ook in centrumsteden en gemeenten, viel de verkoop daardoor drastisch terug.”
Vanaf vandaag, woensdag 29 juli, worden de maatregelen om te gaan winkelen terug strikter. Er dient individueel geshopt te worden met een maximum van een half uur per winkel. Wanneer een klant een afspraak maakt kan hij met twee personen komen winkelen zonder tijdslimiet. “Bij de heropening van de winkels zagen we dat winkelen op afspraak in de lift zat, dit zal nu ongetwijfeld ook het geval zijn”, klinkt het bij Mode Unie.
“We waren maandag enigszins verrast over de verstrenging van de maatregelen in de retailsector”, laat Isolde Delanghe weten. “De vooropgestelde maatregelen binnen de modesector werden zeer strikt nageleefd en ook experts lieten meerdere malen weten dat de winkels niet het probleem waren voor de verdere verspreiding van het virus. We begrijpen dat veiligheid prioriteit is, maar het opnieuw verstrengen van de maatregelen zal de al bijzonder zwaar getroffen sector net voor de aanvang van de solden, nog harder treffen.”
De verstrenging van de maatregelen zorgt ervoor dat modehandelaars de start en het verdere verloop van de solden somber inzien, ondanks de grote zomervoorraad die nog in de rekken ligt. 87% van de ondervraagde modehandelaars geeft aan dat ze slechtere solden verwachten dan vorig jaar. 12% denkt dezelfde omzet te zullen halen als bij de zomersolden in 2019.
Isolde Delanghe blijft echter hoopvol: “Consumenten zagen de voorbije weken dat er veilig geshopt kon worden bij hun lokale zelfstandige modehandelaar, hier verandert niets aan. De solden blijven elk jaar opnieuw een trekker bij de consument en met nog heel wat zomeritems in de rekken aan een mooie korting zullen heel wat koopjesjagers leuke items aan een interessante prijs kunnen shoppen.’
Mode Unie ziet dat zelfstandige modehandelaars gemiddeld starten met een korting van 35%, wat meer is dan de gebruikelijke startkortingen van 30% bij aanvang van de solden.
Mode Unie vraagt tenslotte aan overheden en beleidsmakers om niet enkel negatieve berichtgeving rond shoppen de wereld in te sturen. Winkelen in zelfstandige modewinkels kan veilig, dat bewezen ze sinds 11 mei, en stellen met de verstrengde maatregelen opnieuw alles in het werk om klanten veilig en met een goede service te ontvangen. Een goede soldenverkoop is absoluut nodig om de derving van het slechte seizoen omwille van de verplichte sluiting iets draaglijker te maken.