Tijdens de eerste lockdown klonk het bij ons allen collectief ‘koop lokaal, Winkelhier’. Dat lokale winkeliers het hart en de longen zijn van eender welke stad en gemeente en dat ze tijdens de verplichte sluiting dan ook extra ondersteund dienden te worden, daarover bestond geen twijfel.

Steden en gemeenten promootten lokaal shoppen, er werden tal van websites aangemaakt om de consument te tonen waar hij lokaal kon winkelen en handelaars deden er alles aan om hun klanten zo goed mogelijk te blijven bedienen.

Nog geen acht maanden na de eerste lockdown staan modehandelaars alweer voor een verplichte sluiting. Ze likken hun verse wonden nog van de negatieve cijfers van het voorjaar en staan nu wederom voor hetzelfde probleem: een gigantische stock – aangekocht pre corona – hangt in de rekken en kan de winkel niet uit. Bovendien zien we dat het optimisme van de consument dat we in maart zagen ‘we slaan ons hier samen door’ dieper en dieper zakt. Alle inspanningen van modehandelaars ten spijt: de verkoop loopt tergend traag. Of bij velen zelfs helemaal niet.

Op vrijdag 27 november staat het ons opgedrongen kortingfestival Black Friday weer voor de deur. Volledig online deze keer. Lokale modehandelaars zijn hierbij niet opgewassen tegen giganten zoals Bol.com, Amazon en Zalando. Zij kunnen gooien met klinkende kortingen omdat ze met andere marges werken, zij kunnen veel geld spenderen aan grote, nationale promotie campagnes.

Pleit ik voor het stoppen van kortingen en het niet kopen op Black Friday? In geen geval. Ik pleit voor gezond verstand. Voor twee keer nadenken waar je iets koopt. Lokale handelaars zijn de kern van het maatschappelijke weefsel: zij zorgen voor bloeiende stads- en dorpskernen, zij sponsoren lokale verenigingen, zij zorgen voor een 10/10 qua sfeer en gezelligheid in winkelstraten, met kerstverlichting en mooie etalages die we in deze donkere dagen meer dan ooit kunnen gebruiken.

Hoe langer modewinkels verplicht gesloten blijven, hoe meer modewinkels er zullen verdwijnen. Politici lijken dit niet altijd te beseffen. Hopelijk beseft de consument dit wel en shoppen we met zijn allen lokaal: op Black Friday en ook op alle andere dagen van het jaar.

Want van grote kortingen shoppen bij buitenlandse ketens en online giganten, daar wordt niemand beter van, ook de consument niet.

Met het verdwijnen van zelfstandige multimerkenzaken zal immers ook de diversiteit in aanbod, de nicheproducten, de shopbeleving en de authenticiteit en service die de consument krijgt verdwijnen.

In elke stad dezelfde ketenwinkels, overal eenheidsworst: daar wordt niemand gelukkig van.

En bovendien: krijgt de consument wel waar voor zijn geld bij buitenlandse webshops en internationale ketens? Weet hij eigenlijk nog wat de echte prijs van een product is en weet hij bijgevolg of de korting die hij denkt te scoren, ook effectief een korting is? Consumentenorganisaties spreken van aanzienlijk veel nepaanbiedingen en kortingen die mooier zijn dan ze écht zijn. Van bedrogen uitkomen gesproken.

Zijn er dan oplossingen die er voor zorgen dat het leefbaar blijft voor de zelfstandige retailer én waar de consument ook gelukkig van wordt? Zeker.

Laat ons trots zijn op de producten en Belgische merken die lokale modehandelaars verkopen tegen een correcte prijs. En geniet dan dubbel van een leuke korting op het juiste moment zodat de waarde van je met fierheid gescoorde koopje duidelijk is. Dáár worden we met z’n allen gelukkig én beter van.

Massaal lokaal is de boodschap op deze Red Friday van de zelfstandige modedetailhandel!

Isolde Delanghe – Directeur Mode Unie