Vandaag, maandag 4 januari, startten de wintersolden. Mode Unie, de sectorfederatie voor de zelfstandige modedetailhandel, peilde op het einde van deze eerste soldendag naar de verkoopresultaten binnen de sector. De verwachting van de solden was gematigd en deze werd jammer genoeg ook bevestigd. Zelfstandige modehandelaars sluiten de eerste soldendag dit jaar af met een negatief cijfer van -50% ten opzichte de eerste soldendag vorig jaar.

“Het cijfer moet wel met enige nuance gebracht worden”, verduidelijkt Isolde Delanghe, directeur Mode Unie. “Ten eerste startten de solden dit jaar op maandag, traditioneel een kalme verkoopdag in de modesector. Bovendien viel de soldenstart ná de Kerstvakantie, wat maakt dat heel wat consumenten terug aan het werk zijn. De soldenstart vorig jaar viel op vrijdag; de start van het weekend én ín de Kerstvakantie. Moeilijk vergelijken dus.”

De oorzaak van de slechte soldenstart heeft bovendien nog verschillende andere redenen. Isolde Delanghe licht toe: “Naast de start op de maandag na de Kerstvakantie zet het verplicht individueel shoppen een flinke rem op de verkoop.  Zolang de regel van 1 klant per 10m² wordt nageleefd, zien we dus geen enkele reden om winkelen met je bubbel niet toe te staan. Consumenten shoppen nu eenmaal minder graag alleen. Sommige subsectoren zien hier nog zwaarder van af dan andere. In herenzaken wordt bijvoorbeeld traditioneel met de partner geshopt.”

Tevens ziet Mode Unie dat het consumentenvertrouwen laag is: overheden geven voortdurend de boodschap mee dat er geen funshopping mag zijn en dat shoppen best beperkt wordt tot noodzakelijke items. Een bijzonder spijtige zaak volgens de sectorfederatie: “Uiteraard is volksgezondheid ook voor modehandelaars prioritair, maar wederom bewezen we dat shoppen veilig kan en er zich geen problemen voordoen binnen de modesector. Bovendien is het sinds de heropening kalm in modewinkels, dat bewijzen de verkoopcijfers. Wat maakt dat klanten veilig en rustig modezaken kunnen shoppen. Een positieve communicatie zou bijdragen tot het consumentenvertrouwen, zonder de volksgezondheid in gedrang te brengen.”

Naast de negatieve berichtgeving is het gebrek aan perspectief nefast voor de verkoop. Het verplichte thuiswerk en het uitblijven van perspectief rond samenkomen met familie en vrienden, het openen van de horeca en de mogelijkheid tot feestgelegenheden, zorgen er voor dat consumenten wachten om nieuwe mode items te kopen. Er zijn momenteel immers weinig gelegenheden om naar uit te kijken.

Ondanks de negatieve soldenstart houden zelfstandige moderetailers de moed erin om er te blijven staan voor hun klanten: “Door de mindere seizoensverkoop, hangen er nog heel wat leuke winteritems in de rekken en met het koude weer hebben consumenten nu een uitgelezen kans om een kwalitatief stuk aan een mooie korting te scoren. We nodigen de consument dan ook uit om de komende maand langs te gaan bij hun lokale modehandelaar die hen maar al te graag met de nodige service in de watten zal leggen”, besluit Delanghe.