Op zondag 24, maandag 25 januari en op zondag 14 februari openen 64 agenturen en Belgische merkenleveranciers speciaal hun deuren om modehandelaars de herfst/wintercollectie van 2021 te laten ontdekken. Omdat fysieke vakbeurzen momenteel niet georganiseerd mogen worden en de volledige modeketen het door de aanhoudende corona crisis bijzonder moeilijk heeft, besloot Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige modehandel, de Open Fashion Days te organiseren. Op die manier biedt de sectororganisatie een platform aan alle Belgische agenturen en merkenleveranciers om hun deuren coronaproof open te stellen en hun nieuwe collecties voor te stellen aan modehandelaars.

“Niet alleen modehandelaars zijn zwaar getroffen door deze aanhoudende crisis, de volledige modeketen heeft het momenteel moeilijk bijzonder moeilijk. Mode Unie vond het dan ook belangrijk om haar schouders onder dit initiatief te zetten en zo de brede modesector te ondersteunen. Samen sterk!”, aldus Isolde Delanghe, directeur Mode Unie.

Uit enquêtes van Mode Unie blijkt dat modehandelaars in september 2020 24% minder goederen inkochten voor het lente/zomerseizoen dat momenteel in de winkels geleverd wordt. Verwachting is dat de aankoopcijfers voor het komende winterseizoen nog lager zullen zijn. Modehandelaars sloten de verkoop in het voorjaar af met een negatief cijfer van 27% en ook het winterseizoen werd met -28% omzet afgesloten. Komt daar bij dat, door de maatregel van het individueel shoppen, de kleine bubbel, het vele thuiswerk en het compleet gebrek aan perspectief, de consument hard op de rem gaat staan als het over mode aankopen gaat.

Gezien er geen zekerheid is dat de covid-problemen opgelost zullen zijn tegen september en het consumentenvetrouwen terug voldoende zal stijgen én de financiële reserves uitgeput zijn door de twee lockdowns, geven modehandelaars aan voorzichtig in te zullen kopen voor het volgend winterseizoen.

“We willen met Mode Unie Belgische agenturen en merkenleveranciers alle kansen geven om modehandelaars te bereiken en tegelijk modehandelaars de mogelijkheid bieden om op een laagdrempelige manier nieuwe merken te ontdekken. Vanuit die gedachten werden de Open Fashion Days opgezet. Op 24 en 25 januari en 14 februari zetten de deelnemende agenturen en merken hun deuren open en bieden ze modehandelaars – uiteraard coronaproof – de kans om hun showroom en merken te ontdekken.”, verduidelijkt Delanghe.

Ook Creamoda, de Belgishe modefederatie die Belgische merkenleveranciers overkoepelt, ondersteunt deze eerste Open Fashion Days. Op die manier bewijst de modesector de krachten te bundelen en samen op te komen voor de bijzonder zwaar getroffen modesector.

De deelnemende agenturen en Belgische merken zijn te vinden op www.modeunie.be/openfashiondays.