De klant koopt het kledingstuk fysiek in de winkel

Indien de klant het kledingstuk fysiek bij jou in de winkel gekocht heeft ben je wettelijk niet verplicht om het kledingstuk om te ruilen of te vergoeden.

De meeste modehandelaars voorzien echter een commerciële geste onder de vorm van ‘te retourneren in de originele verpakking/nieuwstaat’, met een paar uitzonderingen zoals tijdens de soldenperiodes of voor lingerie. Dit kan meegedeeld worden op het kasticket of aan de kassa.

Indien de klant een in de winkel gekocht kledingstuk wil omruilen voor een tegoedbon of terugbetaling hoef je dit wettelijk gezien dus niet toe te staan.

Er is natuurlijk ook de commerciële kant van de zaak: indien mogelijk kan het een idee zijn om geval per geval te bekijken en toch een tegemoetkoming te voorzien. Dit kan bijvoorbeeld door het ruilen van het stuk door een andere maat, een ander stuk, een tegoedbon,..

Let wel: vergeet zeker niet om een einddatum op de tegoedbon te zetten. Zo moedig je de klant aan om terug te komen en is er achteraf ook geen discussie over het vervallen van de bon.

De klant koopt het kledingstuk online

Dan heeft de klant in de meeste gevallen (op een aantal uitzonderingen na) een wettelijke herroepingsrecht van 14 kalenderdagen. Alle informatie daarover vind je hier.

De klant reserveert het kledingstuk online en koopt/betaalt het in de winkel

Dan geldt deze informatie.