Naar aanleiding van de start van de zomersolden aanstaande donderdag 1 juli, maakten Mode Unie, de federatie voor de zelfstandig modedetailhandel, en UNIZO, de balans op van de afgelopen voorjaarsverkoop. Daarnaast peilde de sectorfederatie naar de verwachting voor de zomersolden en het aansluitende winterseizoen. Hoewel zelfstandige modehandelaars het afgelopen voorjaar voor de derde keer op rij het verkoopseizoen met een negatief cijfer afsloten, hopen ze op goede solden en kijken ze positief naar de toekomst.
Uit de enquête van Mode Unie en UNIZO met 210 respondenten blijkt dat het afgelopen voorjaar 80,1% van de zelfstandige modehandelaars minder verkocht dan in 2019, een normaal verkoopjaar. Slechts 8.3% van de modehandelaars gaf aan beter verkocht te hebben. Gemiddeld lag de verkoop 23% minder dan in 2019. “Voor de derde keer op rij een verkoopseizoen afsluiten met dergelijk negatief resultaat heeft uiteraard bijzonder zware gevolgen voor de modesector. Hoewel modehandelaars minder aankochten voor het zomerseizoen, blijven we nu voor de derde keer op rij zitten met een grote stock. Een stock waar bovendien een houdbaarheidsdatum op staat”, stelt Isolde Delanghe, directeur Mode Unie.
Hoewel moderetailers hopen op een goede soldenverkoop om zo nog een stuk van het seizoen te redden, zijn de verwachtingen eerder gematigd. 56.6% van de bevraagd handelaars verwacht een mindere verkoop dan bij de zomersolden van 2019, 33.3% verwacht dezelfde verkoop. Gemiddeld wordt verwacht dat er tijdens deze solden 11.9% minder zomeritems verkocht zullen worden dan in 2019. Moderetailers starten gemiddeld met een korting van 33%, wat in de lijn ligt van de startkorting bij solden in een normaal jaar.
De coronacrisis kent nog steeds duidelijk haar naweeën in de retail. Herstel begint gestaag op gang te komen, maar winkeliers zijn de zware gevolgen duidelijk nog niet te boven. “De gematigde verwachting is er omdat consumenten momenteel nog wat terughoudend lijken wanneer het gaat om de aankoop van mode items. Na de dramatische minverkoop tijdens de periode van het afspraakshoppen in april zien we echter dat de verkoop elke maand wat beter op gang trekt. Na de opening van de terrassen op 8 mei gaf 59.7% van de modehandelaars aan beter te verkopen dan de periode ervoor. Consumenten zijn dus nog wel terughoudend, maar ze krijgen duidelijk ook stilaan weer zin om zich in het nieuw te zetten, een trend die enkel toe kan nemen”, stelt Delanghe hoopvol.
Dat modeshoppen opnieuw aantrekt is na drie slechte seizoenen meer dan nodig. Een goede soldenverkoop is immers niet alleen nodig om het negatieve seizoen nog wat goed te maken, de verkoop is ook essentieel om de wintercollecties, die eind augustus al geleverd worden, te kunnen betalen.
Toch ziet Mode Unie dat modehandelaars ondanks de slechte cijfers de moed erin houden en positief uitkijken naar de toekomst. “60.6% van de moderetailers heeft het gevoel dat het consumentenvertrouwen opnieuw stijgt en kijkt dan ook vol verwachting uit naar de solden en het komende winterseizoen. De vaccinaties gaan goed, heel wat maatregelen worden versoepeld, er kunnen weer feesten plaatsvinden en we kunnen ook stilaan terug fysiek naar kantoor. Allemaal factoren die ervoor zullen zorgen dat consumenten weer zin krijgen in de solden en het shoppen van de nieuwe collecties”, aldus Isolde Delanghe.
Dat moderetailers positief naar de toekomst kijken blijkt ook uit de cijfers voor tijdelijke werkloosheid. Waar die na het afspraakshoppen nog 47% bedroeg, ziet Mode Unie dat op heden nog slechts 18% van de werknemers in de zelfstandige mode retail niet aan de slag kan. In 44,7% van de winkels met personeel staat minstens nog iemand minstens gedeeltelijk op tijdelijke werkloosheid, wat betekent dat in 55,3% van de winkels met personeel opnieuw al hun werknemers in dienst zijn.
Om deze positieve trend verder te kunnen blijven zetten, roept Mode Unie de consument op om hun lokale modewinkel te blijven ondersteunen en om bewust lokaal en Belgisch te kopen. Dat is nu meer dan ooit nodig, willen we ons divers en rijk modelandschap behouden. Shoppen kan veilig, er kan terug met een onbeperkt aantal personen geshopt worden en er hangt nog een mooie zomercollectie vol frisse kleuren die zorgen voor een goed gemoed, op de klanten te wachten.