Vandaag, donderdag 1 juli, starten de zomersolden. Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel, en UNIZO, maakten de balans op van de voorjaarsverkoop en peilden ook naar de verwachting van de komende soldenperiode. Hoewel zelfstandige modehandelaars het afgelopen verkoopseizoen met een negatief cijfer afsloten, hopen ze dat het gestegen consumentenvertrouwen zich vertaalt in een goede soldenverkoop.

Mode Unie en UNIZO peilden met een bevraging bij 210 respondenten naar het resultaat van het afgelopen voorjaar. Hieruit blijkt dat 80,1% van de zelfstandige modehandelaars minder verkocht dan in 2019, een normaal verkoopjaar. Gemiddeld lag de verkoop 23% minder dan in 2019.

Niet enkel in de fysieke modewinkels werd een terugval in de verkoop opgetekend, de negatieve verkooptrend trok zich ook online door. Zo gaf 52,8% van de zelfstandige modehandelaars aan minder goederen online verkocht te hebben het afgelopen voorjaar in vergelijking met 2020. 38,4% van de ondernemers verkocht evenveel en slechts 8,8% van de handelaars geeft aan meer verkocht te hebben. Gemiddeld werd er online 16,5% minder verkocht dit voorjaar dan in 2020.
“Geen verrassende cijfers”, stelt Isolde Delanghe, directeur Mode Unie. “Weinig tot geen sociale gelegenheden, thuiswerk, vaccinaties die in het begin traag op gang kwamen, allerhande restricties op winkelen en de moed die collectief bijzonder diep zat, leidden er toe dat de zin om mode items te shoppen ver zat, ook online”.

Toch ziet Mode Unie dat modehandelaars er de moed inhouden, positief naar de toekomst kijken en hopen dat de consument tijdens de soldenperiode vlot de weg vindt naar zijn of haar favoriete modewinkel om zich een nieuwe zomeroutifit aan te meten. Dat blijkt ook duidelijk uit de cijfers. “60,6% van de moderetailers heeft het gevoel dat het consumentenvertrouwen opnieuw stijgt en kijkt dan ook vol verwachting uit naar de solden en het komende winterseizoen. De vaccinaties schuiven bijzonder goed, heel wat maatregelen worden versoepeld, er kunnen weer feesten plaatsvinden en we kunnen ook stilaan terug fysiek naar kantoor. Allemaal factoren die ervoor zullen zorgen dat consumenten weer zin krijgen in het shoppen van de nieuwe collecties”, aldus Isolde Delanghe.

De laatste twee maanden ziet de modesector dan ook gestaag verbetering in de verkoop. Na de opening van de terrassen op 8 mei geeft 59,7% van de modehandelaars aan beter te verkopen dan de periode ervoor. “Consumenten zijn dus nog wel terughoudend, maar ze krijgen duidelijk ook stilaan weer zin om zich in het nieuw te zetten, een trend die enkel toe kan nemen met de zomermaanden en vakantie in het vooruitzicht”, stelt Delanghe hoopvol.

Dat modeshoppen terug aantrekt is na drie slechte seizoenen meer dan nodig. Een goede soldenverkoop is immers niet alleen nodig om het negatieve seizoen nog deels goed te maken, de verkoop is ook broodnodig om de wintercollecties, die eind augustus reeds geleverd wordt, te kunnen betalen.

Uit de bevraging blijkt dat de solden gemiddeld starten met een korting van 33%, wat in de lijn ligt van vorig jaar. Opvallend is dat er voorafgaand aan de solden beduidend minder koppelverkoop geweest is en dat de meerderheid van de modehandelaars wacht met het geven van kortingen tot bij de start van de solden. “Moderetailers hebben een bijzonder moeilijk verkoopseizoen achter de rug en wilden dan ook zo lang mogelijk aan een zo normaal mogelijke marge verkopen, om de verliezen niet nog hoger op de laten lopen”, besluit Delanghe.