Aanstaande zaterdag 31 juli eindigen de zomersolden. Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel, en UNIZO maakten de balans op van de soldenverkoop en peilden ook naar de verwachting van de verkoop in de komende winterperiode. Hoewel de resultaten van de soldenverkoop matig zijn en ruim de helft van de modehandelaars aangeeft minder verkocht te hebben dan tijdens de zomer van 2019, sluiten modehandelaars de solden met een relatief goed gevoel af en zien ze de verkoop van het winterseizoen voorzichtig positief tegemoet. Het ondernemersvertrouwen komt na drie barslechte seizoenen op die manier ook binnen de modesector stilaan terug.

Mode Unie en UNIZO peilden met een bevraging bij 154 respondenten naar het resultaat van de zomersolden die aanstaande zaterdag eindigen. Hieruit blijkt dat 51.9% van de zelfstandige modehandelaars minder verkocht dan tijdens de zomersolden van 2019, een normaal verkoopjaar. 24.7% van de respondenten gaf aan dezelfde omzet te draaien in vergelijking met 2019, 23.5% van de ondernemers verkocht meer. Gemiddeld lag de verkoop 6.9% lager dan in 2019.
Het slechte weer in de maand juli wordt, samen met het feit dat feestgelegenheden nog niet volledig terug op gang gekomen zijn, aangeduid als hoofdreden voor de minverkoop.

Opvallend is dat modehandelaars meer dan ooit inzetten op social media om klanten aan te trekken, en met succes. 74,7% van de moderetailers geeft aan meer in te zetten op social media dan voor de coronaperiode. 71,9% van hen geeft hierbij aan dat deze inspanningen ook lonen en zich vertalen naar een gemiddelde meerverkoop van 10,3%. “Heel wat klanten oriënteren zich graag online voor ze een fysieke aankoop doen. Modehandelaars die actief inzetten op social media weten de consument online te triggeren met nieuwe collecties en extra informatie en hebben op die manier een streepje voor”, stelt Isolde Delanghe, directeur Mode Unie.

Modehandelaars kijken ook opnieuw positief naar de toekomst, met de najaarsverkoop als start hiervan. 58,6% van de moderetailers geeft aan dat ze dezelfde of een licht betere verkoop verwachten dan het najaar van 2019. 41,4% van de ondernemers blijft voorzichtig en schat de verkoop lager in. Gemiddeld verwachten modehandelaars een minverkoop van 5,6% in vergelijking met de verkoop van winterseizoen in 2019.

“Hoewel de gemiddelde verwachting licht negatief is, zien we toch dat moderetailers de verkoop positiever zien dan de afgelopen drie seizoenen. De vaccinaties schuiven goed, er kunnen opnieuw feesten plaatsvinden en heel wat werknemers gaan vanaf september ook terug fysiek naar kantoor. Tevens is er vanaf augustus geen beperking meer op het aantal klanten in de winkel, het shoppen kan dus opnieuw zonder beperkingen. Allemaal factoren die ervoor zullen zorgen dat consumenten weer zin krijgen in het shoppen van de nieuwe collecties en dat het ondernemersvertrouwen ook in de modesector gestaag terug komt”, aldus Delanghe.

Ook de cijfers van tijdelijke werkloosheid blijven positief evolueren. Waar die na het afspraakshoppen nog 47% bedroeg, ziet Mode Unie dat op heden nog slechts gemiddeld 9,4% van de werknemers in de zelfstandige moderetail niet aan de slag kan. In 44,7% van de winkels met personeel staat minstens nog iemand minstens gedeeltelijk op tijdelijke werkloosheid, wat betekent dat in 55,3% van de winkels met personeel opnieuw alle werknemers in dienst zijn.

Het einde van de zomersolden zaterdag betekent niet dat consumenten geen koopjes meer kunnen doen. Bij heel wat modehandelaars blijven de kortingen immers nog tot midden augustus doorlopen. “Zolang ondernemers niet met verlies verkopen, kan dit wettelijk zonder problemen. Ook voor de vakantiegangers die terug komen uit het buitenland zit shoppen met een mooie korting er dus zeker en vast nog in”, besluit Delanghe.