‘Bewust online kopen is in deze tijden meer dan noodzakelijk’, geeft Isolde Delanghe, directeur Mode Unie aan. ‘Een verbod op retourzendingen draagt niet alleen bij tot de steeds meer voelbare klimaatcrisis, het zorgt er ook voor dat we op deze manier meer kansen scheppen voor zelfstandige modehandelaars. Zij ondervinden namelijk dagelijks stevige concurrentie van grote, vaak internationale, spelers die met hun gratis retourbeleid extra klanten willen lokken.’ Willen we de wildgroei aan bestelwagens die pakjes gratis afzetten en terugvoeren stoppen en zo het milieu én zelfstandige modehandelaars helpen, dan moeten we de afschaffing van de gratis retourzendingen zo snel mogelijk invoeren.

“De grote e-commercespelers hebben de mensen hun kop zot gemaakt”, aldus de analyse van Danny Van Assche van UNIZO, “Impulsief en ongeremd producten bestellen in de wetenschap dat je ze nadien à volonté kan terugsturen, en nog gratis ook… Zelfs wie zich er aan bezondigt, beseft diep van binnen dat hier iets niet klopt. Dit kán gewoon niet. Dit druist niet alleen in tegen alle gezonde principes van duurzaamheid, het is ronduit decadent. Niets is gratis. Ook zogenaamd ‘gratis’ retourzendingen hebben hun kostprijs, die op dit ogenblik evenwel worden afgewenteld op het milieu, op onze economie en op ons lokale economische weefsel. Waar je vandaag ook komt, overal zie je over en weer rijdende bestelwagens, alsmaar meer en alsmaar vaker, tot in de diepste vezels van onze woonwijken. Mensen bestellen alsmaar meer en regelmatiger, omdat ze weten dat ze nadien altijd nog van gedacht kunnen veranderen. Als consumenten bestellingen niet langer gratis kunnen terugsturen, gaan ze niet enkel minder impulsief bestellen, ze gaan ook minder vaak producten terugsturen. Dat betekent niet alleen minder verkeer en uitstoot. Het betekent ook dat lokale (online) retailers opnieuw met opgeheven hoofd een correcte prijs kunnen aanrekenen voor eventuele retourzendingen, en zelf ook minder retourzendingen binnenkrijgen. Ook zonder die gratis retourzendingen is het voor kleinere plaatselijke webshops al vaak een uitdaging om een rendement te halen dat in verhouding staat tot de (extra) inspanningen voor zo’n online winkel. Deze maatregel zou hen op zijn minst al wat meer ademruimte geven, waardoor de lokale economie weer meer kan floreren. Dat op zich betekent al extra milieuwinst. Want elk pakje dat lokaal en doordacht wordt gekocht, moet niet meer van heinde en verre worden bezorgd op het moment waarop de consument het in zijn hoofd krijgt.”

Mode Unie en UNIZO dringen bij de Europese en nationale beleidsmakers dan ook aan om het verbod op gratis retourzendingen, waarvoor de organisaties al jaren pleiten, nu met bekwame spoed in wetgeving te gieten.