Naar aanleiding van de start van de wintersolden op maandag 3 januari, maakten Mode Unie, de federatie voor de zelfstandig modedetailhandel, en UNIZO, de balans op van de afgelopen najaarsverkoop en de verwachting van de aankomende solden. Hoewel zelfstandige modehandelaars het afgelopen najaar voor de vierde keer op rij hun verkoopseizoen met een negatief cijfer afsloten, hopen ze op goede solden en kijken ze positief naar de toekomst.

Uit de enquête van Mode Unie en UNIZO met 188 unieke respondenten blijkt dat het afgelopen najaar 57,5% van de zelfstandige modehandelaars minder verkocht dan in 2019, een normaal verkoopjaar. Slechts 20,7% van de modehandelaars gaf aan beter verkocht te hebben. Gemiddeld lag de verkoop 15% tot 20% lager in vergelijking met 2019, afhankelijk van de subsector. “De start van het winterseizoen begon in september en oktober nochtans goed met een verkoop die op niveau zat van 2019. Sinds de verstrengde maatregelen in november zagen we echter een sterke terugval van de verkoop. Thuiswerk, beperkte horeca, weinig events en kleinere feesten zorgen er voor dat consumenten minder kledij kopen. Bepaalde items zoals feestkledij gaan moeilijk over de toonbank”, stelt Isolde Delanghe, directeur Mode Unie.

Hoewel moderetailers positief naar de toekomst kijken en hopen op een goede soldenverkoop om zo nog een stuk van het seizoen te redden, zijn de verwachtingen eerder gematigd. 39,9% van de bevraagde handelaars verwacht een mindere verkoop ten opzichte van de wintersolden van januari 2021. De meerderheid (51,1%) verwacht dezelfde verkoop dan vorig jaar. Gemiddeld wordt verwacht dat er tijdens deze solden 5,2% minder winteritems verkocht zullen worden. Moderetailers starten gemiddeld met een korting van 30%, wat in de lijn ligt van de startkorting van andere jaren.

“Modehandelaars hopen dat consumenten tijdens de laatste week van de Kerstvakantie nog soldenkoopjes komen doen. De soldenstart valt dit jaar op maandag, wat betekent dat aankopen over een hele week gespreid kunnen worden en soldenshoppen dus zeker en vast veilig kan. Bovendien is een winkeluitstap goed voor de moraal en geeft het scoren van een koopje een goed gevoel, iets wat we met ons allen goed kunnen gebruiken in deze moeilijke tijden”, zegt Delanghe.

Dat moderetailers het aankomende seizoen positiever bekijken, blijkt ook uit de cijfers voor tijdelijke werkloosheid. Waar die na het afspraakshoppen in april nog 47% bedroeg, ziet Mode Unie dat op heden nog maar 6% van de werknemers bij de ondervraagde zelfstandige moderetailers niet aan de slag kan. In 27,8% van de winkels met personeel staat minstens nog iemand minstens gedeeltelijk op tijdelijke werkloosheid, wat betekent dat in 72,2% van de winkels met personeel opnieuw 100% van de werknemers in dienst zijn.