Op zondag 6 en maandag 7 februari slaan maar liefst 18 agenturen, showrooms en merkenfabrikanten de handen in elkaar en bieden ze een alternatief aan voor het wegvallen van de grote buitenlandse modebeurzen dit seizoen in Europa. “Na het grote succes van de eerste editie van Antwerp Fashion Week vorig jaar, wilden we ons beursalternatief verder uitbouwen om retailers kennis te laten maken met nog meer agenturen, showrooms en merken”, stelt Dieter Deceuninck, drijvende kracht achter Antwerp Fashion Week.
Ook dit jaar zijn opnieuw de grootste Europese beurzen afgelast, wat maakt dat retailers zich anders moeten oriënteren als ze nieuwe modemerken willen ontdekken. Tijdens Antwerp Fashion Week kunnen retailers terecht bij 18 agenturen en showrooms die samen 122 merken vertegenwoordigen. Via modeshows en merkpresentaties kunnen retailers op een laagdrempelige en coronaveilige manier de collecties van nieuwe merken ontdekken en zo hun aanbod naar hun klanten verbreden. Met de tweede editie van de Antwerp Fashion Week bewijzen modefederaties, retailers en agenturen opnieuw dat de modesector samen sterk staat en actief werkt aan een toekomst na vier moeilijke corona seizoenen.
“Samenwerken binnen de sector om uit het coronadal te klimmen is zeker en vast nodig”, aldus Isolde Delanghe, directeur Mode Unie. Uit resultaten van de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel blijkt immers dat moderetailers ook dit winterseizoen nog geen normale verkoop hadden.
Ook agenturen en merkenleveranciers voelen de crisis bijzonder hard. Consumenten kopen door het vele thuiswerk, beperkte horeca en weinig evenementen minder kledij aan, waardoor ook retailers hun eigen aankoopgedrag bij leveranciers aanpassen om zo met minder stock over te blijven op het einde van het seizoen. “Retailers zijn door de coronacrisis niet alleen hun manier van ondernemen in vraag gaan stellen, ze vragen zich ook af of ze hun aanbod niet moeten herzien en of het post-corona geen tijd is voor vernieuwing. Antwerp Fashion Week speelt daar met de opendeurdagen op in: retailers kunnen zo nieuwe collecties en labels op een laagdrempelige manier ontdekken. Dat is goed voor de retailer én de agenturen en merkenleveranciers”, stelt Deceuninck.
1 stad, 18 locaties, 122 merken
Tijdens Antwerp Fashion Week kunnen retailers twee dagen lang de collecties van 122 merken ontdekken voor het winterseizoen van 2022. Ook agenturen, designers en merken die buiten Antwerpen gevestigd zijn, tonen met pop-ups wat het volgend zomerseizoen te bieden heeft. Tevens worden er ook 16 modeshows georganiseerd zodat retailers een totaalbeeld krijgen van de collecties.
“Handelaars blijven zich bijzonder bewust van hun budget, maar willen meer dan ooit graag nieuwe labels ontdekken. Nu consumenten terug zin krijgen om mode items te shoppen is het ideale moment aangebroken om de bestaande collectie in de winkel te verrijken met nieuwe labels en unieke stuks. Dit event komt dus zeker en vast op het juiste moment en komt de hele sector ten goede. Winkels moeten steeds origineler uit de hoek komen om consumenten aan te spreken. Het ontdekken van nieuwe en minder gekende merken helpt hier zeker bij”, rondt Delanghe af.