Maandag 31 januari, lopen de wintersolden ten einde. Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel en UNIZO kijken gematigd positief terug op deze verkoopperiode. Ondanks beperkingen om te shoppen, het sluitingsuur in de horeca en het wegvallen van events in januari zijn zelfstandige modehandelaars op hetzelfde resultaat geland zoals bij de wintersolden vorig jaar. Het soldenresultaat ligt hiermee in de lijn van de verwachtingen die modehandelaars hadden bij aanvang van de koopjesperiode.

“Voorafgaand aan de soldenperiode gaf meer dan de helft van de zelfstandige modehandelaars aan hetzelfde resultaat te verwachten als bij de solden vorig jaar. Met heel wat consumenten die thuiswerken, een beperkt geopende horeca, geen evenementen en heel wat klanten in quarantaine is een status quo ten opzicht van vorig jaar een gematigd positief resultaat te noemen”, aldus Isolde Delanghe, directeur Mode Unie.

Uit de enquête blijkt dat 25.8% van de handelaars beter verkocht dan vorig jaar, 24,2% evenveel verkocht en 50% aangeeft minder verkocht te hebben. In provincie hoofdsteden zoals Antwerpen, Hasselt en Gent en de grensgemeenten zagen we duidelijk een effect van de soldenshoppende Nederlanders. Zij kwamen in België shoppen omwille van de lockdown in eigen land en zorgden zo voor een stijging in de verkoop. Gemiddeld werd hierdoor in deze steden en grensgemeenten 10% meer soldenomzet gedraaid.

Tegenover het gematigde resultaat staat een positieve verwachting voor de lente- en zomerverkoop. Uit de enquête van Mode Unie en UNIZO blijkt dat moderetailers het komende seizoen hoopvol tegemoet kijken. 53,3% van de handelaars verwacht een betere verkoop dan tijdens het zomerseizoen vorig jaar, 32.4% verwacht dezelfde verkoop. Slechts 14,3% van de handelaars schat de verkoop lager in. Gemiddeld verwachten zelfstandige handelaars dat ze 5,4% beter zullen verkopen dan in 2021.

We zien dat het consumentenvertrouwen binnen de modesector stijgt en dat klanten weer zin krijgen om modestukken te kopen. Kleurrijke lente- en zomeritems geven het gemoed, dat bij velen deze winter op een laag pitje stond, terug een boost. “Klanten hebben zin om zich in het nieuw te steken en hun outfit een positieve toets te geven met de frisse lentekleuren. Ook de verwachting dat de maatregelen in de lente en in de zomer versoepeld zullen worden en dat evenementen van allerlei aard door zullen kunnen gaan, stemt positief. Bovendien zien we dat consumenten opnieuw meer reizen, wat een boost is voor de verkoop van kledij en lingerie”, aldus Delanghe.

Hoewel de soldenverkoop op hetzelfde peil zat als vorig jaar en de verwachtingen voor het nieuwe seizoen hoopvol zijn, is de sector zeker en vast nog niet uit het corona dal geklommen. Isolde Delanghe verduidelijkt: “Vier slechte seizoenen op rij waarbij mode ondernemers niet alleen minder verkochten, maar ook met een gigantische stock met houdbaarheidsdatum bleven zitten, laten zware sporen na. De onverkochte stock zorgt er immers voor dat heel wat ondernemers blijvende liquiditeitsproblemen hebben omdat hun geld vast zit in de overgebleven stock. Mode Unie vraagt dan ook aan de overheid om actief mee te denken over een afdoend relanceplan voor de sector. Zonder sterk relanceplan zullen modezaken die pre corona perfect gezond waren, maar omwille van de crisis met liquiditeitsproblemen kampen, het immers bijzonder moeilijk krijgen om te blijven investeren in de toekomst en hun zaak te doen overleven.”