Mode Unie krijgt heel wat vragen binnen van modehandelaars die klanten over de vloer krijgen en hun consumptiecheques in de winkel willen besteden. Probleem hierbij was dat de klant dacht nog consumptiecheques te hebben, maar die zonder het te weten reeds besteedde in de supermarkt. Ze betaalden hun food producten dus met consumptiecheques in plaats van met maaltijdcheques.

Hoe komt dit?

Consumptiecheques werden in het eerste jaar van de crisis in het leven geroepen met de bedoeling werkgevers de mogelijkheid te geven om de koopkracht van hun werknemers een boost te geven tijdens de coronapandemie. De cheque voor consumenten werd relatief snel ingevoerd, dus moesten handelaars ook snel in staat zijn om deze cheques te aanvaarden. De uitgevers (Sodexo – Edenred – Monizze) hebben er toen samen met de regering om die reden voor gekozen om de consumptiecheque niet via een nieuw te ontwikkelen platform uit te geven, maar gebruik te maken van de reeds bestaande technische kanalen van de maaltijd-, eco-, en cadeaucheques. Een handelaar die al maaltijdcheques aanvaardt, kan zo de consumptiecheque aanvaarden via dat technische kanaal, een handelaar die ecocheques aanvaardt, zal de consumptiecheque aanvaarden via dat ecocheque kanaal,.. .

Op die manier werd ook vermeden dat een ondernemer die al een contract had voor het aanvaarden van een bepaalde cheque, een nieuw contract zou moeten afsluiten en een nieuwe aanpassing aan de kassa zou moeten voorzien. Veel ondernemers zagen die kosten immers niet zitten voor een tijdelijke cheque.

Deze werkwijze geeft echter wel een probleem: in principe moet de kassier steeds vragen met welk betaalmiddel de klant wilt betalen. Als de klant aangeeft met maaltijdcheques te willen betalen, moet de kassier in principe in de kassa een betaling met maaltijdcheques selecteren. Maar dan moet de kassa die mogelijkheid ook voorzien. Niet alle kassa’s voorzien een aparte knop ‘consumptiecheque’ (vaak ook omdat dat veel kost). Als die knop niet voorzien is, dan betaalt de consument per definitie volgens de volgende twee principes:

Welke cheques worden eerst gebruikt?

1e parameter: Saldo -> het aankoopbedrag wordt in mindering gebracht van het type cheque waarvan het saldo hoog genoeg is.

(voorbeeld klant koopt voor € 100, heeft € 50 op Cadeau cheque en € 200 op Consumptiecheque -> bedrag gaat af van de Consumptiecheque).

2e parameter: Vervaldatum -> vervolgens worden eerst de cheques in mindering gebracht met de kortste vervaldatum.

(voorbeeld klant koopt voor € 100, heeft € 100 op Cadeau cheque en € 200 op Consumptiecheque -> bedrag gaat af van de cheque die het eerste vervalt).

Er werd dus gekozen om consumenten de mogelijkheid te bieden om de cheques bij zoveel mogelijk ondernemers te kunnen laten besteden, en tegelijkertijd om deze ondernemers niet extra te laten betalen om de cheques te aanvaarden/een afzonderlijke knop op de kassa te moeten laten programmeren.

 Hoe wordt dit probleem aangepakt?

Staatssecretaris voor consumentenbescherming Eva De Bleeker neemt dit momenteel op met de uitgevers van de cheques.

Consumenten kunnen vanaf nu bij problemen contact opnemen met de klantendienst van de uitgever van hun digitale kaart. Die zal dan op eenvoudig verzoek de situatie in hun virtuele portefeuille aanpassen.

Mode Unie volgt dit dossier nauw op – nieuwe informatie komt op onze kanalen van zodra die beschikbaar is.

Vragen? Contacteer ons via info@modeunie.be