Gisteren maakte coronacommissaris Pedro Facon zijn advies bekend voor het Overlegcomité vrijdag. Indien de federale overheid dan beslist om de coronabarometer op oranje te zetten vraagt Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel, om de mondmaskerplicht voor klanten in modewinkels te schrappen.
Mode Unie vraagt hiermee dat dezelfde regels betreffende de mondmaskerplicht in de horeca ook van toepassing zullen zijn voor modewinkels. Isolde Delanghe, directeur Mode Unie licht toe: “We zijn van mening dat het risico op besmettingen in modewinkels in geen geval groter is dan in de horeca. Daar vervallen, naast de mondmaskerplicht voor klanten, ook de tafellimiet van zes personen, alsook het verbod om rechtopstaand te consumeren bij de nieuwe code. Mode items shoppen gebeurt op een rustige manier, binnen de gezins- of vriendengroep en er is weinig tot geen contact met andere klanten. Op een veilige manier shoppen zonder mondmasker dus.”
Het wegvallen van de mondmaskerplicht voor klanten zou een bijzonder goede zaak zijn voor modehandelaars. Na vier slechte coronaseizoenen zag Mode Unie immers ook bij de solden dat de consument voor een stuk terughoudend blijft. “Shoppen zonder mondmasker zorgt ervoor dat winkelen aantrekkelijker wordt en ook een pak meer ongedwongen kan. Toen vorig jaar in oktober de mondmaskerplicht (kort) wegviel, zag de modesector onmiddellijk een stijging in de verkoop. Dit bewijst des te meer dat modestukken winkelen zonder mondmasker zin geeft aan klanten om te shoppen. Zeker in het begin van het de lente- en zomerverkoop zou dit voor de nodige boost zorgen om het seizoen goed te starten”, vult Delanghe aan.
Uit een recente enquête van Mode Unie blijkt dat het consumentenvertrouwen binnen de modesector stijgt en dat klanten opnieuw zin krijgen om modestukken te kopen. Kleurrijke lente- en zomeritems geven het gemoed, dat bij velen deze winter op een laag pitje stond, terug een boost. “Klanten hebben zin om zich in het nieuw te steken en hun outfit een positieve toets te geven met de frisse lentekleuren. Met minder beperkingen shoppen zal ongetwijfeld heel wat consumenten positief stemmen om de stap over de winkeldrempel te zetten en zich in een nieuwe lente outfit te steken”, besluit Delanghe.