Modewinkeliers zagen de voorbije twee weken een teruggekeerde koopzin bij consumenten. Het mooie weer zorgt duidelijk voor een positiever gemoed, wat zich vertaalt in een verhoogde interesse voor de kleurrijke lentecollecties.

Uit een onderzoek van Mode Unie, de bij UNIZO aangesloten federatie voor de zelfstandige modedetailhandel, blijkt dat modehandelaars in maart eindelijk terug bijna op het pre-corona verkoopniveau zitten. “Dat was na vier slechte seizoenen met telkens een negatief verkoopcijfer van min 30 procent, meer dan nodig voor de modesector”, aldus Isolde Delanghe, directeur Mode Unie. Tijdens de coronapandemie hielden klanten de knip op de beurs en ook de stijgende energieprijzen in combinatie met de ongerustheid over de oorlog in Oekraïne zorgden dit jaar voor terughoudendheid bij de aankoop van nieuwe kledij. “Het feit dat klanten met enthousiasme de kleurrijke lentecollecties kopen, toont aan dat er meer dan ooit nood is aan wat positiviteit in deze blijvend moeilijke tijden. We zien dat klanten specifiek naar felle kleuren grijpen en dat geklede mode ook opnieuw terug aan populariteit wint. We zijn het duidelijk beu om steeds in dezelfde, sombere thuiswerkkledij te zitten”, gaat Delanghe verder.

Dit voorjaar zijn er opnieuw een pak feestgelegenheden in het vooruitzicht en daar zien heel wat consumenten duidelijk naar uit. De voorbije twee jaar werden communies, trouw- en andere feestgelegenheden vaak geannuleerd, wat maakt dat we dit (voor)jaar heel wat feestelijke gelegenheden hebben om naar uit te kijken en om ons op te kleden. Felle kleuren zoals oranje, groen en vooral lila zijn in. Momenteel gaat vooral de communiekledij, zowel voor de jongeren zelf als geklede stukken voor de ouders, vlot over de toonbank.

“Consumenten kiezen ook doelbewust voor kwalitatieve kledij die langer meegaat en ze dus minder snel moeten vervangen. Ook Belgische merken blijven populair: klanten zijn trots op merken van eigen bodem en blijven door het shoppen bij hun zelfstandige modezaak de eigen, lokale economie steunen. Dat blijft in deze tijden meer dan ooit noodzakelijk”, besluit Delanghe.