De Tijd, 10 Mei 2022

Vorig jaar schreef Vlaams minister van Werk Hilde Crevits (CD&V) hier dat dit decennium de ‘learning twenties’ moest worden. In een wereld die razendsnel digitaliseert en evolueert, moet levenslang leren het nieuwe normaal worden. De realiteit is bij veel bedrijven helaas wat anders. De Vlaamse Adviesraad voor Innoveren en Ondernemen stelde onlangs dat Vlaanderen zwaar ondermaats scoort voor levenslang leren. De jongste jaren heeft de Vlaamse regering veel budget besteed aan duaal leren, waarbij jongeren vooral in het technisch en het beroepsonderwijs worden gestimuleerd om de school en de werkvloer te combineren. Een nobel initiatief, maar na veel campagnes blijkt dat amper 1,5 procent van al die leerlingen duaal leert. Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) wil het concept uitbreiden naar het hoger en het volwassenenonderwijs. In een open brief riepen de werkgeversorganisatie Voka, UNIZO en nagenoeg het voltallige bedrijfsleven in Vlaanderen onlangs op volop te kiezen voor duaal leren. Het is een noodzaak: er zijn niet genoeg technische profielen om de Vlaamse economie te laten draaien. Dat probleem wordt met de dag nijpender.

Ook Weyts is voorstander om het duaal leren uit te breiden buiten het domein van het (technisch) middelbaar onderwijs. De kloof dichten tussen het academische en de realiteit, tussen de theorie en de praktijk is ook nodig in het hoger onderwijs. Mode Unie heeft vorig jaar met de sociale partners van het Sociaal Fonds 201 en 202.01 een convenant getekend met de Vlaamse regering om de brug te maken tussen de leerjongeren en de bedrijven met het oog op kwaliteitsvolle werkplekken in de zelfstandige kleinhandel.

Meer weten over duaal leren toepassen in jouw modewinkel? Contacteer collega Milan Chevrolet voor een persoonlijk bezoek aan je winkel: milan.chevrolet@sociaalfonds201.be