Het laatste weekend van de zomersolden staat voor de deur. Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel, en ondernemersorganisatie UNIZO, maakten met een enquête de balans op van de soldenverkoop en peilden naar de verwachting van de komende winterperiode. Zelfstandige modehandelaars verkochten deze zomersolden gemiddeld 1% minder dan in juli 2019. “Een opsteker dat we opnieuw voorzichtig richting pre-corona niveau groeien”, volgens Isolde Delanghe, directeur Mode Unie, “maar de energiecrisis en oorlog in Oekraïne maken dat winkeliers naar de winter toe toch onzeker blijven.”

Mode Unie en UNIZO Retail peilden in een bevraging naar het resultaat van deze soldenperiode. Zelfstandige modewinkels verkochten tijdens de solden gemiddeld slechts één procent minder in vergelijking met 2019, het laatste normale ‘pre-corona jaar’. “Onze zelfstandige modesector ziet licht aan het einde van de tunnel, maar we zien toch nog steeds dat 36,2% van de winkeliers minder verkocht heeft. Het mooie weer en ontspannen zomersfeer op evenementen, feesten, vakantie en festivals zorgden voor een relatief vlotte soldenverkoop op zomerartikelen”, verduidelijkt Delanghe. Mode Unie en UNIZO zien dat 26,6% van de ondervraagde ondernemers hetzelfde verkochten dan in de zomersolden van 2019 en 37,2% verkocht meer.

Tijdens het winterseizoen van 2021 golden er nog diverse coronamaatregelen in de winkels die de verkoop moeilijk maakten. Een betere najaarsverkoop voor komende winter zou dus te verwachten zijn, al blijven de zelfstandige modewinkeliers voorzichtig: 27,7% van de winkeliers verwacht minder te verkopen dan vorig jaar, 36,2% verwacht dezelfde verkoop en 36,2% hoopt op een betere omzet dan winter 2021. “Modewinkeliers zijn, met hun specifieke stockproblematiek, door een gigantisch dal gekropen de voorbije twee jaren. Wat maakt dat er voorzichtiger wordt omgesprongen met het inschatten van de verkoop”, merkt Delanghe op. “Stijgende energieprijzen en het blijven duren van de oorlog maken consumenten wat onzekerder en dat verwachten winkeliers vooral dit najaar te voelen. Gemiddeld wordt daarom eenzelfde verkoop dan winter 2021 verwacht.”

De algemene trend dat consumenten meer gaan voor kwalitatieve aankopen bij lokale zelfstandige ondernemers zet zich ook nu verder. “Het bewust worden van je doen en laten dringt steeds verder door bij de consument. Dat manifesteert zich ook duidelijk binnen de mode, met deze cijfers als resultaat”, concludeert Isolde Delanghe.