Van 10 tot 16 oktober vindt de vierde editie van de Week van de Belgische mode plaats. In deze week zetten Belgische modemerken en multimerkenboetieks uit het hele land hun troeven in de kijker en verwennen ze de klant met leuke acties en heel wat beleving. Dit jaar is Roeselare de gaststad voor de Week van de Belgische mode.

De Week, georganiseerd door sectorfederaties Mode Unie en Creamoda heeft als doel Belgische mode en haar modemerken in de kijker te zetten en breder bekend te maken. Het is belangrijk om bewustzijn te creëren over de voordelen van het kopen van Belgische, kwalitatieve mode en over de troeven van het shoppen in een lokale modewinkel.

Kwalitatieve mode is in opmars
Isolde Delanghe van Mode Unie legt uit: “Belgische mode heeft in alle segmenten en voor alle types van consumenten ongelofelijk veel te bieden en daar mogen we als Belg absoluut trots op zijn! Na de coronaperiode zien we dat de consument steeds meer afstapt van het kopen van fast fashion en dat veel mensen hun kledingbudget liever kwalitatief besteden. Belgische merken bij een lokale winkelier hebben hier duidelijk een streep voor.”

Gaststad Roeselare: shopping én beleving
Wie Roeselare zegt, zegt shopping. De stad in het hartje van West-Vlaanderen kan buigen op een jarenlange traditie als winkelstad. Je vindt er de perfecte mix tussen verschillende soorten handelszaken, met ook bijzonder veel originele en kwalitatieve lokale modezaken. Roeselare is dan ook de ideale gaststad voor deze editie van de Week van de Belgische Mode.

Burgemeester Kris Declercq verwelkomt de Week van de Belgische mode met open armen: “Roeselare is het hele jaar door een goed bereikbare shoppingstad die volop inzet op beleving. Een tijdelijke actie zoals de Week van de Belgische Mode is daar een goed voorbeeld van. Wie komt snuisteren in onze prachtige lokale modezaken, kan daarnaast ook de andere troeven van de stad ontdekken: heel kwalitatieve horeca bijvoorbeeld, voor wie honger of dorst gekregen heeft na het winkelen.”

Win een shoppingtrip met campagnegezicht Ann Van Elsen
Tijdens de Week van de Belgische mode (WVDMB) wil Roeselare de consument mee warm maken voor de Belgische mode. De deelnemende winkels zijn te herkennen aan de raamstickers met campagnegezicht en radiostem Ann Van Elsen.
Verder zorgt Roeselare op zaterdag 15 oktober ook voor extra ‘modieuze animatie’ en mannequins in de winkels. Wie die dag Belgische mode koopt, wordt in de namiddag getrakteerd op gratis frietjes op de Grote Markt. De Stad verspreidt ook 1.000 exclusieve totebags met een uniek WVDBM-ontwerp van Niet Nu Laura over de verschillende deelnemende modezaken, die deze kunnen uitdelen aan de shoppers.

In aanloop naar de week, loopt er bovendien van 19/9 tot 6/10 een wedstrijd waarbij één geluksvogel een shoppingmoment in Roeselare kan winnen, samen met Ann Van Elsen met daarbovenop 750 euro shoppingbudget als cadeau.