Helft Belgen koopt (kerst)cadeaus liever in fysieke winkel dan online

Zes op de tien waardeert het persoonlijke contact met het winkelpersoneel

Meer dan de helft van de Belgen koopt zijn cadeaus liever in een fysieke winkel dan online. Voor meubels en woonaccessoires gaat de consument het liefst nog shoppen op locatie, zo blijkt uit recent onderzoek van het financiële technologieplatform Adyen in de aanloop naar de feestdagen.

Ayden polste in de aanloop naar de feestdagen naar de koopintenties van 1.000 Belgen. Het onderzoek toont aan dat meer dan de helft van de Belgen (54%) liever naar de fysieke winkel trekt om cadeaus te kopen voor familie en vrienden. Slechts 14% verkiest online (1). Niet verrassend kiezen vooral 60-plussers (70%) voor de winkel, terwijl minder dan de helft (46%) van de 18- tot 39-jarigen liever een dagje gaat shoppen om het ideale geschenk te vinden voor de eindejaarsfeesten.

Fysiek vs. online

Wanneer wordt gekeken naar het type artikels in de winkelmand, gaat de Belg voor meubels (79%) en woonaccessoires (69%) liefst nog naar de winkel. Ook kledingzaken (66%) blijven populair. Voor speelgoed en multimedia durft de consument al vaker online te bestellen. Daar geeft respectievelijk een vierde (28%) en een derde aan (33%) liever online te zoeken naar het perfecte artikel.

Nieuw vs. tweedehands

Tweedehands is aan een opmars bezig, en dat vertaalt zich voorzichtig in de cijfers. Zo koopt zowat één Belg op de tien liever een meubel (13%), speelgoed (12%) of kleding (10%) tweedehands. Van alle items is multimedia het minst populair. Daar geeft maar een klein aantal (6%) aan liefst een gebruikt artikel aan te schaffen.

Winkelpersoneel

Dat de fysieke winkel nog erg in trek is, komt onder andere dankzij de dienstverlening en het winkelpersoneel. Zo geeft zes op de tien (64%) Belgen aan het persoonlijke contact met de medewerkers erg te waarderen. Ook nieuwe, digitale oplossingen helpen de shopervaring te verbeteren: zowat de helft (51%) geeft aan dat QR-codes en contactloze betalingen het winkelen makkelijker maakt. En toch kan het ook beter: zo stoort een derde van de (31%) Belgische consumenten zich aan het tekort aan personeel.

Julien Marlier, Country Manager Adyen België, schijnt zijn licht over de cijfers: “We merken al langer dat de Belg makkelijk switcht tussen de fysieke en online winkel. Retailers moeten zich daaraan aanpassen door een unieke winkelervaring aan te bieden op verschillende verkoopkanalen. Door nieuwe en moderne betaaloplossingen te gebruiken kunnen merken de belevenis van de consument naar een hoger niveau tillen.”

Onderzoek

Het onderzoek is in opdracht van Adyen (AMS: AYDEN) uitgevoerd in november 2022 door Motivaction International B.V. bij 1.000 Belgische respondenten in de leeftijdscategorie 18 t.e.m. 80 jaar oud.