Naar aanleiding van de start van de wintersolden op dinsdag 3 januari, maakten Mode Unie, de federatie voor de zelfstandig modedetailhandel, en ondernemersorganisatie UNIZO, de balans op van de afgelopen najaarsverkoop en de verwachting van de aankomende solden. Hoewel zelfstandige modehandelaars het winterseizoen slecht gestart waren, maakten de stevige winterprik en de eindejaarsverkoop het seizoen deels goed.

Mode Unie en UNIZO peilden met een bevraging bij 188 respondenten naar het resultaat van het afgelopen winterseizoen. In vergelijking met hetzelfde seizoen in 2021 hebben zelfstandige modewinkels dit najaar gemiddeld 5,5 procent minder verkocht. 47,6 procent van de handelaars verkocht minder dan vorig jaar, 23,5 procent geeft hetzelfde cijfer aan. Iets minder dan één derde van de moderetailers verkocht beter. “Het negatieve cijfer is vooral te wijten aan de slechte start van het verkoopseizoen in september en oktober”, aldus Isolde Delanghe, directeur Mode Unie. “De aanhoudend negatieve berichtgeving over de oorlog in Oekraïne en de kopzorgen rond de energiecrisis zorgden ervoor dat consumenten de knip stevig op de beurs hielden. Daarbovenop kregen we een bijzonder lange nazomer met warme temperaturen tot de tweede helft van oktober. Allemaal aanleidingen waardoor consumenten het aankopen van hun winteritems uitstelden”, gaat Delanghe verder.

Net zoals vorig jaar zagen modehandelaars de trend van het last-minute pakjesshoppen. Consumenten wachten al maar meer tot het laatste moment om hun eindejaarscadeaus aan te kopen. Zaterdag 24 december was het bijgevolg nog een rush voor de kerstcadeaus en deze week gaan feestoutfits voor oudjaar nog vlot over de toonbank. Dit zorgt voor een nodige stijging van het verkoopcijfer.

Hoewel de verkoop niet goed genoemd kan worden, ziet Mode Unie wel een positieve noot in het bewust kopen bij de consument. Die vraagt zich meer dan ooit af of die goedkope fast fashion – snel wisselende trends en veel stuks kopen, vaak impulsief – nog nodig is. “We zien dat klanten minder stuks kopen en zeer doelbewust komen shoppen, maar dat kwaliteit, duurzaamheid en Belgische mode aan belang winnen. Lokaal kopen past in die trend en klanten appreciëren de service en het kwalitatieve aanbod die zelfstandige handelaars hen bieden”, stelt Delanghe.

Opvallend is ook dat er een lichte daling is van de koppelverkoop bij zelfstandige handelaars. 54,3% van de respondenten gaf aan koppelverkoop toe te passen in december, ten opzichte van 57.6% bij de zomersolden in juni. “Modehandelaars hebben vier negatieve coronaseizoenen achter de kiezen en hadden nu opnieuw een zwaar seizoen te verwerken. Korting geven was simpelweg financieel niet mogelijk als handelaars hun zaak gezond willen houden”, zegt Delanghe.

Met de eerste soldenweek in zicht schatten zelfstandige modehandelaars de soldenverkoop gematigd in. 64,7% van de handelaars denkt evenveel of beter te verkopen dan in januari 2022. 35,3% neemt een afwachtende houding in en verwacht een mindere verkoop. Gemiddeld genomen verwachten moderetailers een daling van de soldenverkoop met 4,3% ten opzichte van de wintersolden in 2022. Hoofdreden voor deze verwachting zijn de energieperikelen: maar liefst 89.4% van de respondenten geeft de aanhoudende negatieve berichtgeving hierover aan als hoofdreden voor de negatieve verwachting. Uit de bevraging blijkt dat zelfstandige modehandelaars gemiddeld starten met een soldenkorting van 31%, wat in de lijn ligt van de voorbije jaren.

Mode Unie en UNIZO peilden ook naar de impact die de hoge loonindexering op zelfstandige modehandelaars heeft. 24% van de modehandelaars met personeel geeft hierbij aan dat ze hun personeelsbeleid in de toekomst aan zullen passen en minder vaste werknemers in dienst zullen nemen. 21,6% van de moderetailers geef aan mogelijk meer flexijobbers en interimkrachten in te schakelen.