Afgelopen zaterdag 1 juli zijn de zomersolden gestart. Ondanks het wisselvallige weer zagen modehandelaars onmiddellijk zowel in steden als in buitenstedelijke gebieden heel wat enthousiasme bij de consument. Het feit dat de soldenstart dit jaar op een zaterdag viel was zeker en vast een voordeel. “De start op zaterdag en het feit dat de solden op zich nog steeds een momentum zijn, heeft duidelijk shoppers naar de winkels getrokken. Door de vlotte start zijn modehandelaars hoopvol en verwachten ze nog heel wat klanten aan te kunnen trekken voor die op verlof vertrekken”, aldus Isolde Delanghe, directeur Mode Unie.
Bijkomend blijkt uit de meest recente bevraging van Mode Unie dat handelaars naar aanloop van de solden minder koppelverkoop toepasten dan de voorbije jaren. 49,5% van de zelfstandige modedetaillisten geeft aan mee te doen met koppelverkoop, terwijl dat in december 2022 nog 53,3% was en in juni 2022 nog 57,6%. Consumenten die wachtten op korting zijn dan ook duidelijk onmiddellijk in actie geschoten om zomeritems te kopen.
De goede start van de solden is een opsteker voor zelfstandige modehandelaars, die het voorjaarsseizoen met een minverkoop van gemiddeld 1,6% ten opzichte van 2022 afsloten en vooral ook te kampen kregen met sterk gestegen kosten. Personeel, energie en de stijgende aankoopprijzen binnen de sector zorgen er immers voor dat het gemiddeld nettoresultaat van dit seizoen sterk afgezien heeft.
Een goede soldenverkoop is bovendien nodig om voldoende financiële middelen binnen te krijgen om de wintercollectie, die vanaf augustus al in de winkels ligt, te betalen. Zelfstandige modehandelaars starten de zomersolden met een gemiddelde korting van 29%, wat in de lijn ligt van de voorbije jaren. De solden lopen nog tot 31 juli.