Veerkracht, flexibiliteit, leervermogen en commercieel inzicht. Dat zijn dé competenties die de toekomstige medewerkers in de moderetail nodig hebben. PMO ontwikkelde daarom de Veerkrachtbox. Die helpt om je medewerkers op een laagdrempelige manier te laten omgaan met stress en meer veerkracht te tonen. 

In 2021-2022 voerde Mode Unie samen met PXL Hogeschool de competentieprognosestudie uit. Daarin onderzochten ze welke competenties moderetailmedewerkers nodig hebben in de toekomst. Aan de hand van diepte-interviews en klankbordgroepen werden 232 individuele ondernemers uit de ruime retailsector bevraagd. Daaruit bleek dat er in de toekomst enkele belangrijke competenties nodig zijn die nu nog ontbreken: veerkracht, flexibiliteit, leervermogen en commercieel inzicht.

PMO, het opleidingscentrum van Mode Unie, ging meteen aan de slag met de eerste competentie en ontwikkelde – met steun van het departement Werk & Sociale Economie –  de Veerkrachtbox. Ervaren PMO-coaches Ils Verheyen en Marc Smits zorgden voor het inhoudelijke gedeelte. Bart Persoons, manager van PMO, werkte het praktische luik uit.

“Het innovatieve aan de opleiding is dat ze hun verhaal eigenlijk ‘tegen’ de box vertellen. En zo komt het onrechtstreeks naar de trainers.” – Bart Persoons, manager PMO

In kleine groepjes

De Veerkrachtbox wordt ingezet om medewerkers op een heel laagdrempelige manier te helpen omgaan met stress en meer veerkracht te tonen. “We werken in kleine groepjes van maximaal zes personen. Maar dan nog is er een drempel om persoonlijke dingen te delen. Het thema is immers heel kwetsbaar: waar loop je tegenaan? Waar krijg je stress van? Het innovatieve aan de opleiding is dat ze hun verhaal eigenlijk ‘tegen’ de box vertellen. En zo komt het onrechtreeks naar de trainers”, vertelt Bart.

De doos bevat schuifbalkjes van groen naar rood waar deelnemers hun stressniveau voor bepaalde situaties – klanten, collega’s, privé- situatie … – op kunnen aanduiden. “Zo is meteen duidelijk dat ze allemaal in hetzelfde schuitje zitten, want iedereen krijgt wel ergens stress van”, legt Bart uit. In de doos zitten ook vakjes waarin voorwerpen zitten waarmee de trainer een oefening uitwerkt.

“Zo zit er bijvoorbeeld een wit en een zwart vogeltje in. Die staan symbool voor positieve en negatieve gedachten. We hebben gemiddeld 60.000 gedachten per dag en vaak denken we negatief. De trainer vertelt dan dat voor elk zwart vogeltje dat je wegstuurt, er plaats vrijkomt voor een wit vogeltje. Zo beseffen de deelnemers dat het belangrijk is om meer positieve gedachten te hebben.”

 

Unieke invulling

De Veerkrachtbox vertrekt dus echt vanuit de deelnemers zelf. “Het is niet zo dat er één vast stramien in de opleidingen zit en iedereen door datzelfde bad gaat. Alle deelnemers gaan op een andere manier aan de slag met de aangereikte tools. Sommigen zullen de ademhalingsoefening echt niks vinden maar wel veel hebben aan het deel met de vogeltjes. Of net andersom.”

De box werd ondertussen al uitgebreid getest en de eerste opleidingen zijn ingepland. “We testten de box al eens met studenten en met een groep uit een hoger management. Je ziet dat beide groepen er op hun manier mee aan de slag gaan, maar dat ze wel allebei issues hebben en bereid zijn om die op tafel te leggen.”

PMO werkt intussen ook een opleiding uit rond commercieel inzicht. “Dat wordt een vernieuwd Customer Journey-verhaal”, belooft Bart nog. “Maar daarover vertellen we later graag meer.”

 

Box jouw Veerkrachtbox 

Interesse in de Veerkrachtbox of een van de andere personeelsopleidingen of coachings van PMO?

Neem dan contact op met wendy.labie@pmocvba.be of check de spiksplinternieuwe website van PMO via www.pmocvba.be.