Als je een webshop hebt, dan bepaal je in principe zelf welke leveringsmogelijkheden je voorziet. Sommige webshops kiezen er voor om enkel ophaling in de winkel of het magazijn te voorzien, maar meestal krijgt de consument ook de mogelijkheid aangeboden om de bestelde goederen te laten leveren (thuis, in een postpunt of een pakketautomaat).

Door een nieuwe wet zijn ondernemers die maar één leveringsoptie voorzien, verplicht om ook een tweede leveringsoptie te voorzien.

Concreet: als je webshop enkel de mogelijkheid voorziet om de producten thuis te laten leveren via één specifieke pakjesdienst, zal je voortaan ook een mogelijkheid moeten voorzien om de producten bijvoorbeeld in een postpunt, een pakketautomaat, of op het werk te laten leveren. Mode Unie en UNIZO konden bekomen dat ook het afhalen in je winkelpunt kan gelden als tweede leveringsoptie.

Je mag er ook voor kiezen om via je webshop te kiezen om enkel thuislevering aan te bieden, maar dan moet je de consument de keuze te geven uit twee pakjesdiensten. Zolang de consument maar de keuze heeft tussen minstens twee leveringsopties. Je bepaalt hierbij zelf de tarieven voor elk van de leveringsopties.

De nieuwe regels gelden niet voor:

  • Ondernemingen die nog geen drie jaar oud zijn. Omdat jonge start-ups nog de tijd nodig hebben om het leverings- en eventueel afhaalsysteem in hun winkels op touw te zetten, gaat de verplichting pas in vanaf het moment waarop een onderneming 3 jaar bestaat;
  • Ondernemingen die aantonen dat een tweede leveringswijze praktisch niet haalbaar is door objectieve redenen eigen aan de goederen of eigen aan de plaats waar de goederen geleverd worden. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn voor:
  • Grote of zware bestellingen zoals meubels
  • Goederen die een hoge mate van confidentialiteit of persoonlijk contact bij levering vereisen
  • Thuislevering van maaltijden
  • Goederen die op een specifieke locatie geleverd dienen te worden
  • Ondernemingen die als enige leveringswijze het ophalen van het goed in een vestigingseenheid van de onderneming aanbieden.

Webshops die slechts één leveringswijze aanbieden, zijn verplicht om duidelijk te communiceren waarom dit het geval is. De consument moet op de hoogte zijn van de redenen waarom er geen tweede keuze is.

Deze verplichting is enkel van toepassing op overeenkomsten waarbij de levering van de bestelde goederen op Belgisch grondgebied plaatsvindt.