Skip to main content

Elektronisch betalen is een gemak voor jouw klanten en jezelf. Maar het heeft ook een prijs. Veel handelaars zijn zich niet bewust van de kosten van elektronische betaalmogelijkheden. Hoe weet je of je al dan niet te veel betaalt?

Sinds 1 juli 2022 is elke handelaar verplicht om minstens één vorm van elektronisch betalen te aanvaarden. Dat is een goede zaak, want elektronische betalingen zijn veiliger én goedkoper dan cashbetalingen.

Hoeveel kost elektronisch betalen?

Maar hoeveel kost een elektronische betaling precies? Daar valt moeilijk één getal op te plakken. Hoeveel een handelaar betaalt, hangt namelijk af van verschillende factoren. Daardoor weten handelaars vaak niet hoeveel een betaling nu precies kost, verduidelijkt Christian Ardyns, expert betaalverkeer bij Europabank. “Veel handelaars denken dat ze 2 of 7 cent per transactie betalen, wat het minimum- en maximumtarief is bij een bekende verwerker van betaalverkeer. Maar het is iets ingewikkelder dan dat.”

De prijs van een betaling

De totale kostprijs van elektronisch betalen voor handelaars bestaat uit drie grote elementen.

  1. De huur of aankoop van een betaaltoestel. Dit is het apparaat waarmee klanten kunnen betalen met hun kaart of smartphone. De prijs varieert naargelang het type toestel (vast of mobiel), de functionaliteiten en de leverancier.
  2. Het onderhoudscontract voor het betaaltoestel. Dit is de prijs die je aan de toestelleverancier betaalt voor technische ondersteuning bij je betaaltoestel. Dit kan een vast bedrag per maand of per jaar zijn.
  3. De kostprijs per transactie. Dit is het bedrag dat de handelaar betaalt aan de acquirer of betaalverwerker: dat is de instelling die de betaling verwerkt en doorstuurt naar de bank of kaartmaatschappij van de klant.
    De kostprijs per transactie hangt dan weer af van het soort kaart (debetkaart of kredietkaart), het bedrag van de betaling, het aantal transacties per maand en de specifieke tariefmodellen van de acquirer. Bij sommige acquirers betaal je een vast minimumbedrag per maand voor een bepaald aantal transacties, plus een prijs per transactie. Andere rekenen dan weer alleen een prijs per transactie aan. Die verschillende tariefmodellen maakt vergelijken soms moeilijk.

De verborgen kosten

Het is zinvol dat handelaars regelmatig nagaan wat ze nu precies betalen voor betaalverkeer, vindt Ardyns. “De sectorfederatie Betaalvereniging Nederland schat dat elektronisch betaalverkeer een Nederlandse handelaar ongeveer 1,1% van zijn omzet kost. Voor België zijn er (nog) geen precieze cijfers, maar het zal dezelfde grootteorde zijn. Dat lijkt misschien niet veel, maar voor een kledingwinkel met een jaaromzet van 240.000 euro gaat het toch al over 2.640 euro. Dat is een aanzienlijk bedrag. Je bent dus maar beter zeker dat het niet goedkoper kan.”

Hoe vergelijken?

Om te weten of je niet te veel betaalt voor elektronisch betaalverkeer, kan je een gratis check-up van je jouw betaalverkeer aanvragen bij betaalverwerker Europabank. Dat werkt zoals een check-up voor een energiecontract of telecomcontract: je bezorgt jouw recente facturen, en je komt te weten of je al dan niet te veel betaalt voor de verwerking van kaartbetalingen in jouw zaak.

“Met een check-up win je altijd”, zegt Christian Ardyns. “Zijn wij duurder? Dan weet je dat je goed zit. Zijn wij goedkoper? Dan helpen we je met de overstap naar Europabank en bespaar je vanaf dan op de kosten van elektronisch betalen.”

Betaal je niet te veel voor de verwerking van het betaalverkeer in jouw zaak? Vraag een gratis check-up van jouw betaalverkeer aan. Bel naar 09 224 74 07 of mail naar sales@europabank.be.