Lingerie Caline?
Lingerie Caline, Nieuwpoort, zaakvoerder sinds 2013, derde uitbater, al langer dan 45 jaar lingeriespeciaalzaak in Nieuwpoort
Wie is Heidi Van Staeyen van Lingerie Caline?
Ik ben Heidi Van Staeyen, 49 jaar, opgegroeid in Antwerpen en woon sinds 2008 aan zee. Sedert 14 jaar ben ik actief in de prachtige lingeriesector. Daarnaast ben ik partner van Mattias en plusmama van Mira.
Wat inspireerde je om jouw lingeriewinkel op te starten of verder te zetten?
Ik kom, langs mijn vaders kant, uit een familie van kleine zelfstandigen. Als kind was het al mijn droom om een eigen winkel te hebben. En toen ik aan zee ging wonen, heb ik die droom waargemaakt. De lingeriewinkel stond over te nemen, het klikte met de eigenares en een week later was de overname geregeld.
Hoe heeft jouw winkel zich aangepast aan de veranderde consument en het veranderd retail-landschap?
Vier jaar geleden zijn we verhuisd naar een ruim, lichtrijk en modern pand in dezelfde straat in Nieuwpoort. Dit was nodig om onze vele collecties mooi te presenteren, de nodige privacy te garanderen bij het passen en de beleving voor onze klanten te verhogen. In ons nieuw pand organiseren we nu regelmatig een fotoshoot, klantenavond, opleiding, modeshow…
Wat maakt jouw winkel(beleving) uniek – online en/of offline?
Iedereen is hier welkom en wordt met dezelfde vriendelijkheid en kennis van zaken geholpen. Ik voorzie voldoende en goed opgeleide lingeriestylistes zodat we genoeg tijd hebben om samen met elke klant de juist passende lingerie, badmode en nachtmode uit te kiezen.
Welke uitdagingen ben je als zelfstandige modeondernemer al tegengekomen, en hoe ben je daarmee omgegaan?
Welke niet?…
Als ik er op dit moment 1 moet uitpikken, is het de opkomst van (online) shops van onze leveranciers. Zij zijn op die manier niet enkel leverancier maar ook concurrent. Zolang er correct wordt omgegaan met prijzen en kortingen, aanvaard ik dat. Op het moment dat het de andere kant uitgaat, bekijk ik om het merk te stoppen en/of te vervangen.
Ik blijf wel uitgaan van onze eigen sterkte als fysieke multibrandstore. Als lingeriespeciaalzaak maken we het verschil in de paskamer. En dat zal volgens mij zo blijven…
Welke kleine actie of verandering had het afgelopen jaar een grote impact op je zaak?
We laten sinds vorig jaar (een selectie van) onze badmode een heel jaar uithangen terwijl we dat voordien niet deden. Dit heeft als effect dat we het hele jaar door badmode verkopen.
Hoe heeft de samenwerking met Mode Unie jou of je zaak al ondersteund?
Door de vele interessante opleidingen, peterschapsprojecten, inspiratietours, netwerkbijeenkomsten,… ben ik veel slimmer geworden maar heb ik bovenal fantastische ondernemers leren kennen. Sparren met hen geeft me altijd de nodige energie en nieuwe ideeën om verder te blijven evolueren. En dat is nodig in deze snel veranderende tijden in retail maar ook gewoon heel leuk!
Wat is jouw ultieme tip voor collega-modehandelaars?
Ga uit van je eigen sterkte, maak je eigen keuzes en zorg ervoor dat klanten graag bij jou komen shoppen.





