Al voor de elfde keer zamelen meer dan 100 Vlaamse lingeriewinkels onder het motto ‘Vrouwen ondersteunen vrouwen’, oude beha’s in voor het goede doel. Vorig jaar klokten de lingeriedames tijdens hun alom bekende ‘beha-inruilactie’ na tien jaar actie 250.000 beha’s in. Dit jaar komen daar nog eens 24.500 extra beha’s bij, een succes!
In november zamelden de 102 deelnemende lingeriewinkels samen voor 1.520 kg beha’s in, wat overeenkomt met 24.000 stuks. ‘Een groot succes waar we bijzonder trots op zijn, geeft Isolde Delanghe, directeur Mode Unie aan. We zien dat klanten al weken op voorhand hun favoriete lingeriewinkel contacteren om te vragen wanneer de actie precies start. Het is dan ook fijn dat consumenten blijvend enthousiast zijn voor onze actie.’ Met de actie wil Fedelin, de federatie voor zelfstandige lingeriedetaillisten, vrouwen ondersteunen die minder toegang hebben tot kwaliteitsvolle lingerie én willen ze ook hun trouwe klanten bedanken en in de bloemen zetten.
‘Het doel van de actie is enerzijds het belonen van trouwe klanten door hen, bij het binnenbrengen van hun oude beha’s, een kortingsbon te geven als blijk van waardering om bij hun lokale lingeriewinkel te shoppen en de lokale retail te ondersteunen. Anderzijds willen de deelnemende lingeriedames ook iets teruggeven aan de samenleving en vrouwen die minder toegang hebben tot kwaliteitslingerie mee ondersteunen’, aldus Isolde Delanghe, directeur Mode Unie.
Kringwinkel zet dit jaar mee de schouders onder de actie en zorgt er voor dat de niet draagbare beha’s duurzaam verwerkt worden. ‘We geloven dat duurzame mode niet alleen gaat over wat je koopt, maar ook over wat je doet met wat je al hebt. Het besef dat duurzaam ondernemen de toekomst is dringt meer en meer door binnen de lingeriesector. Met dergelijk initiatief tonen we dan ook aan dat we hier als sector graag aan meewerken’, stelt Delanghe.
De nog draagbare ingezamelde beha’s worden in Kringwinkels aangeboden. Zo kunnen dames die minder toegang hebben tot kwaliteitsvolle lingerie ook genieten van een goed zittende beha. ‘Het besef dat duurzaam ondernemen de toekomst is dringt meer en meer door binnen de lingeriesector. Met dergelijk initiatief tonen we dan ook aan dat we hier als sector graag aan meewerken’, stelt Delanghe.
Lingeriewinkels zamelen 24.500 beha’s in voor het goede doel!




